Browsing LUI - Institutt for barnehagelærerutdanning - Masteroppgaver by Title
Now showing items 1-20 of 33
-
Ansiktet som lerret - ansiktsmaling som estetiske kommunikasjonsformer
(Master thesis, 2024)I denne arts-based research studien anvender jeg tre innganger for å skape en dypere innsikt og forståelse om ansiktsmaling. Gjennom den første inngangen undersøker jeg hvordan ansiktsmaling kan ha blitt brukt i vårt ... -
Barnehagelærere som teamledere - en kvalitativ forskningsstudie
(Master thesis, 2024)Dette er et forskningsprosjekt i barnehagekunnskap, og problemstillingen for oppgaven er følgende: Hvordan forstår barnehagelærere seg selv som teamledere? For å kunne belyse denne problemstillingen, har tre forskningsspørsmål ... -
Barnehagelæreres kamper. En kvalitativ studie om barnehagelæreres kamper for barna, barnehagen og profesjonen.
(Master thesis, 2024)Barnehagen er en sentral samfunnsinstitusjon, og har gjennomgått en stor utvikling de siste 50 årene. Dette forskningsprosjektet handler om barnehagelæreres kamper. Hensikten med studien har vært å utvikle mer kunnskap om ... -
«Barns estetiske dialoger i et multimodalt transspråkingsrom» - En kvalitativ estetikkbasert studie av barns samskaping
(Master thesis, 2024)Alle barn skal oppleve å bli hørt, få medvirke og delta i sitt liv i barnehagehverdagen ifølge styringsdokumenter for norske barnehager (Kunnskapsdepartementet, 2017; Barnehageloven, 2005, §3) og FNs barnekonvensjon (1989). ... -
Barns medvirkning i barnehagen - En kritisk diskursanalyse
(Master thesis, 2024)I denne oppgaven har jeg undersøkt hvilke oppfatninger pedagoger i barnehagen har om barns medvirkning. Oppgaven innledes med en kort historisk gjennomgang av barnehagens fremvekst i Norge for å sette tematikken i konteksten. ... -
BECOMING (WITH) GARBAGE IN KINDERGARTEN. A study of intra-active bodymingling, affectivity and diffractions set in motion.
(Master thesis, 2024)My thesis "Becoming (with) Garbage in Kindergarten" aims to explore the transformative potential of waste materials within a kindergarten context, by seeking to reconceptualize their value within the kindergarten learning ... -
«Det kommer fra mitt hjerte, for å hjelpe barna» En kvalitativ studie av tre flerspråklige barne- og ungdomsarbeideres syn på egen flerspråklighet som ressurs i barnehagen.
(Master thesis, 2024)Tema for denne masteroppgaven er flerspråklige ansattes muligheter for bruk av egen språklig kompetanse inn i norske barnehager. Jeg har gjort fokusgruppeintervjuer og individuelle intervjuer med tre flerspråklige barne- ... -
En kvalitativ studie om hvordan barn som vokser opp i levekårsutsatte områder og som har opplevd vold i nære relasjoner ivaretas i barnehagen.
(Master thesis, 2024)Vold i nære relasjoner er et svært aktuelt tema og det forekommer i alle samfunnslag. Først i 1987 fikk Norge et lovverk mot foreldre som utøver vold mot egne barn, som fremkommer av barnelova (2023) § 30:1 “at et barn ... -
Erfarne musikalske assistenter i barnehagen
(Master thesis, 2024)Tema for denne masteroppgaven er assistenter med musikalsk bakgrunn og lang fartstid i barnehage. Målet for oppgaven er å undersøke deres rolle i og syn på musikkpedagogisk arbeid. Oppgaven følger en fenomenologisk ... -
Faglig fellesskap i barnehagen
(Master thesis, 2024)I denne undersøkelsen er jeg opptatt av hva som kjennetegner et godt fagmiljø i barnehagen, og hvordan det faglige kollegiale felleskapet utvikles. I en hektisk og kompleks barnehagehverdag, kan det faglige fellesskapet ... -
Flere barnehagelærere - hvor mange ledere? En kvalitativ undersøkelse om delt lederskap i barnehagen
(Master thesis, 2024)Barnehagesektoren har de siste tiårene gått gjennom flere endringer, knyttet til endrede normer, forskrifter og økt oppmerksomhet på barnehageansattes kompetanse. Med endringer på feltet har fenomenet delt ledelse fått en ... -
Fra nesten-hjem til kunnskapsprofesjon - Barnehagelæreren i en profesjonsdiskurs - En Foucault-inspirert analyse om profesjonen i møte med governmentality
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har jeg analysert Børhaug et al. (2018) sin rapport og mandatet til rapporten om barnehagelærerrollen i et profesjonsperspektiv. I analysen har jeg sett på det diskursive landskapet profesjonsbegrepet ... -
Hvorfor velger barnehagelærere å forlate barnehagen?
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker barnehagelæreres erfaringer og opplevelser i barnehagen som pedagogiske ledere, og hvorfor de valgte å forlate yrkesfeltet. Oppgaven tar utgangspunkt i kvalitative intervjuer med fem tidligere ... -
"Jeg er jo barnas advokat"
(Master thesis, 2024)Regjeringen kom med en ny opptrappingsplan «trygghet for alle», hvor det er fokus på økt kompetanse for alle som arbeider med barn. Planen indikerer at det er for lav kompetanse knyttet til vold og overgrep i Norge. Gjennom ... -
Kartleggingsverktøyet «Classroom Assessment Scoring System» og dets betydning for barnehagelærerprofesjonen: En kritisk diskursanalyse.
(Master thesis, 2024)Den norske barnehagesektoren er stadig i endringer, med stadig økende krav til kvalitet og funksjon. Med et mål om å heve kvaliteten i norske barnehager har standardiserte verktøy, som «Classroom Assessment Scoring System» ... -
"Kua mi - jeg takker deg" En kvalitativ undersøkelse om gårdsbarnehagepedagogikk
(Master thesis, 2024)SAMMENDRAG Denne masteroppgaven tar sikte på å belyse pedagogikken som ligger til grunn for virksomheten i gårdsbarnehager. Resultatene bygger på metodetriangulering, hvor de kvalitative undersøkelsene er å betrakte som ... -
Kulturelt mangfold i barnehagen En studie om pedagogiske leders utfordringer i kulturelt mangfoldige barnehager.
(Master thesis, 2024)Sammendrag Denne masteroppgaven tar for seg temaet om utfordringer knyttet til flerkulturelle barnehager sett fra perspektivet til pedagogiske ledere. Formålet med denne studien er å søke lys over de utfordringene som ... -
Kultursensitiv omsorg og barndommens fantasi: En kvalitativ undersøkelse av eventyrets rolle i norsk-somalisk oppvekstmiljø
(Master thesis, 2024)Tematikken i denne masteroppgaven er norsk-somaliske foreldres bruk av somaliske eventyr som omsorgsmiddel, og om det kan forstås i relasjon til verdigrunnlaget i barnehagen. Denne studien fokuserer på norsk-somaliske ... -
Ledelse og samarbeid i barnehagen En kvalitativ studie
(Master thesis, 2024)Sammendrag Denne masteroppgaven handler om ledelse og samarbeid i barnehagen. Formålet med oppgaven blir å få innsikt i hvordan pedagogiske ledere arbeider med å utføre et konstruktivt samarbeid i barnehage. Problemstillingen ... -
Lekens plass og verdi i barnehagen. En Foucault-inspirert diskursanalyse av Oslostandard for et inkluderende leke- og språkmiljø.
(Master thesis, 2024)Temaet for denne oppgaven er barns lek og deltakelse i barnehagen. Lek har alltid hatt en sentral plass i barnehagen, men de siste årene har imidlertid vist et økende press mot lekens plass. Samtidig har tidlig innsats ...