Blar i LUI - Institutt for barnehagelærerutdanning - Masteroppgaver på utgivelsesdato
Viser treff 21-33 av 33
-
Ansiktet som lerret - ansiktsmaling som estetiske kommunikasjonsformer
(Master thesis, 2024)I denne arts-based research studien anvender jeg tre innganger for å skape en dypere innsikt og forståelse om ansiktsmaling. Gjennom den første inngangen undersøker jeg hvordan ansiktsmaling kan ha blitt brukt i vårt ... -
«Barns estetiske dialoger i et multimodalt transspråkingsrom» - En kvalitativ estetikkbasert studie av barns samskaping
(Master thesis, 2024)Alle barn skal oppleve å bli hørt, få medvirke og delta i sitt liv i barnehagehverdagen ifølge styringsdokumenter for norske barnehager (Kunnskapsdepartementet, 2017; Barnehageloven, 2005, §3) og FNs barnekonvensjon (1989). ... -
Pedagogiske endringer i barnehagen ved sykefravær - Fra barnehagelærerens perspektiv
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har jeg belyst på hvilken måte sykefravær påvirker barnehagelærerens pedagogiske arbeid i barnehagen. Mitt metodiske arbeid baseres på Max van Manen (1997)sin forståelse av hermeneutisk fenomenologi, ... -
"Jeg er jo barnas advokat"
(Master thesis, 2024)Regjeringen kom med en ny opptrappingsplan «trygghet for alle», hvor det er fokus på økt kompetanse for alle som arbeider med barn. Planen indikerer at det er for lav kompetanse knyttet til vold og overgrep i Norge. Gjennom ... -
Å undersøke med a-r-tografens agenser som barnehagelærer En skape-nde, undersøke-nde og kunn-skapende profesjonsutøver?
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven omhandler en barnehagelærers profesjonsutøvelse, et ønske om å undersøke og åpne for å tenke annerledes rundt profesjonsutøvelse i barnehagen. Forskningsspørsmålene som ligger til grunn for masteroppgaven ... -
Når rammeplanen må konkretiseres En diskursanalyse av lek i førskoleopplegget Lekbasert læring og Agderprosjektets forskningsartikler
(Master thesis, 2024)Denne oppgaven er en diskursanalyse av førskoleopplegget Lekbasert læring. Lekbasert læring er et forskningsbasert førskoleopplegg laget for norske barnehager. Det ble utarbeidet i forbindelse med Agderprosjektet, som var ... -
Materielle koreografier. De yngste barnehagebarnas estetiske utforskning med papir.
(Master thesis, 2024)Materielle koreografier er et masterstudie som tar for seg de yngste barnas estetiske utforskning med papir. Med problemstillingen: Hvilken rolle spiller materialitet i barns estetiske utforskning med papir? søker jeg ... -
Kartleggingsverktøyet «Classroom Assessment Scoring System» og dets betydning for barnehagelærerprofesjonen: En kritisk diskursanalyse.
(Master thesis, 2024)Den norske barnehagesektoren er stadig i endringer, med stadig økende krav til kvalitet og funksjon. Med et mål om å heve kvaliteten i norske barnehager har standardiserte verktøy, som «Classroom Assessment Scoring System» ... -
Mobbeloven i barnehagen - ansvar eller ansvarsfraskrivelse? En kvalitativ undersøkelse av hvilke profesjonsetiske dilemmaer møter personalet i barnehagen av implementeringen av §43, kapittel 8 i Barnehageloven?
(Master thesis, 2024)I 2021 fikk vi et nytt kapittel i barnehageloven. Barna skulle sikres et trygt og godt barnehagemiljø, fritt for mobbing og krenkelser. En av paragrafene i dette kapittelet handler om den skjerpede aktivitetsplikten, om ... -
Barns medvirkning i barnehagen - En kritisk diskursanalyse
(Master thesis, 2024)I denne oppgaven har jeg undersøkt hvilke oppfatninger pedagoger i barnehagen har om barns medvirkning. Oppgaven innledes med en kort historisk gjennomgang av barnehagens fremvekst i Norge for å sette tematikken i konteksten. ... -
Nysgjerrig på Danning: En kvalitativ undersøkelse om muligheter for barns danningsprosesser i barnehagen i lys av personalets nysgjerrighet
(Master thesis, 2024)Danning kan ses på som et av kjernebegrepene i norske barnehager og blir sett i sammenheng med et holistisk læringssyn og livslang læring. Danning forklares som en subjektiv prosess der individet utvikles i en refleksiv ... -
Kulturelt mangfold i barnehagen En studie om pedagogiske leders utfordringer i kulturelt mangfoldige barnehager.
(Master thesis, 2024)Sammendrag Denne masteroppgaven tar for seg temaet om utfordringer knyttet til flerkulturelle barnehager sett fra perspektivet til pedagogiske ledere. Formålet med denne studien er å søke lys over de utfordringene som ...