LUI - Institutt for barnehagelærerutdanning - Masteroppgaver
Recent Submissions
-
En kvalitativ studie om hvordan barn som vokser opp i levekårsutsatte områder og som har opplevd vold i nære relasjoner ivaretas i barnehagen.
(Master thesis, 2024)Vold i nære relasjoner er et svært aktuelt tema og det forekommer i alle samfunnslag. Først i 1987 fikk Norge et lovverk mot foreldre som utøver vold mot egne barn, som fremkommer av barnelova (2023) § 30:1 “at et barn ... -
Uteområde i barnehagen – fra konseptualisering til ferdigstillelse. En casestudie av byggeprosessen og hvordan den opplevdes for de forskjellige involverte.
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven ser på betydningen av lekeområder ute i barnehager for barns utforskning, lek og utvikling. Ved å fokusere på både planleggingen og brukeropplevelsene knyttet til et konkret lekeområde ute, søker jeg ... -
Profesjonalisering av barnehagestyrerrollen - En kvantitativ innholdsanalyse av 20 års stillingsannonser
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker endringene i kompetansekrav til barnehagestyrere i Norge fra 2002 til 2022. Gjennom en analytisk tilnærming til 435 stillingsannonser, kartlegges hvilke kompetanser eiere av barnehager ... -
Veiledning i barnehagen
(Master thesis, 2024)Temaet i denne masteroppgaven er veiledning i barnehagen. Formålet med oppgaven var å undersøke i hvilke situasjoner barnehagelærere bruker veiledning i barnehagen. Jeg belyser også noen faktorer som kan ha påvirkning på ... -
Småbarns motstand mot barnehagens regler - En kvalitativ studie om barnehagelærerens opplevelser i møte med småbarns motstand
(Master thesis, 2024)Dette prosjektet er en kvalitativ undersøkelse som tar for seg temaet småbarns motstand mot barnehagens regler. Det har blitt gjennomført 6 semistrukturerte intervjuer som har omhandlet barnehagelærere sine individuelle ... -
Ledelse og samarbeid i barnehagen En kvalitativ studie
(Master thesis, 2024)Sammendrag Denne masteroppgaven handler om ledelse og samarbeid i barnehagen. Formålet med oppgaven blir å få innsikt i hvordan pedagogiske ledere arbeider med å utføre et konstruktivt samarbeid i barnehage. Problemstillingen ... -
Overgangen mellom hjemmetilværelse og barnehageliv for ettåringer i Norge Hvilken kunnskap finnes om overgangen mellom hjem og barnehage for ettåringer i Norge? En scoping review og tematisk analyse
(Master thesis, 2024)Sammendrag I denne masteroppgaven undersøkes det hvilken kunnskap som finnes om overgangen mellom hjem og barnehage for ettåringer i Norge. Metodene «scoping review» og «tematisk analyse» er benyttet i arbeidet. Gjennom ... -
"Kua mi - jeg takker deg" En kvalitativ undersøkelse om gårdsbarnehagepedagogikk
(Master thesis, 2024)SAMMENDRAG Denne masteroppgaven tar sikte på å belyse pedagogikken som ligger til grunn for virksomheten i gårdsbarnehager. Resultatene bygger på metodetriangulering, hvor de kvalitative undersøkelsene er å betrakte som ... -
Barnehagelæreres kamper. En kvalitativ studie om barnehagelæreres kamper for barna, barnehagen og profesjonen.
(Master thesis, 2024)Barnehagen er en sentral samfunnsinstitusjon, og har gjennomgått en stor utvikling de siste 50 årene. Dette forskningsprosjektet handler om barnehagelæreres kamper. Hensikten med studien har vært å utvikle mer kunnskap om ... -
BECOMING (WITH) GARBAGE IN KINDERGARTEN. A study of intra-active bodymingling, affectivity and diffractions set in motion.
(Master thesis, 2024)My thesis "Becoming (with) Garbage in Kindergarten" aims to explore the transformative potential of waste materials within a kindergarten context, by seeking to reconceptualize their value within the kindergarten learning ... -
Fra nesten-hjem til kunnskapsprofesjon - Barnehagelæreren i en profesjonsdiskurs - En Foucault-inspirert analyse om profesjonen i møte med governmentality
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har jeg analysert Børhaug et al. (2018) sin rapport og mandatet til rapporten om barnehagelærerrollen i et profesjonsperspektiv. I analysen har jeg sett på det diskursive landskapet profesjonsbegrepet ... -
Faglig fellesskap i barnehagen
(Master thesis, 2024)I denne undersøkelsen er jeg opptatt av hva som kjennetegner et godt fagmiljø i barnehagen, og hvordan det faglige kollegiale felleskapet utvikles. I en hektisk og kompleks barnehagehverdag, kan det faglige fellesskapet ... -
Ansiktet som lerret - ansiktsmaling som estetiske kommunikasjonsformer
(Master thesis, 2024)I denne arts-based research studien anvender jeg tre innganger for å skape en dypere innsikt og forståelse om ansiktsmaling. Gjennom den første inngangen undersøker jeg hvordan ansiktsmaling kan ha blitt brukt i vårt ... -
«Barns estetiske dialoger i et multimodalt transspråkingsrom» - En kvalitativ estetikkbasert studie av barns samskaping
(Master thesis, 2024)Alle barn skal oppleve å bli hørt, få medvirke og delta i sitt liv i barnehagehverdagen ifølge styringsdokumenter for norske barnehager (Kunnskapsdepartementet, 2017; Barnehageloven, 2005, §3) og FNs barnekonvensjon (1989). ... -
Pedagogiske endringer i barnehagen ved sykefravær - Fra barnehagelærerens perspektiv
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har jeg belyst på hvilken måte sykefravær påvirker barnehagelærerens pedagogiske arbeid i barnehagen. Mitt metodiske arbeid baseres på Max van Manen (1997)sin forståelse av hermeneutisk fenomenologi, ... -
Materielle koreografier. De yngste barnehagebarnas estetiske utforskning med papir.
(Master thesis, 2024)Materielle koreografier er et masterstudie som tar for seg de yngste barnas estetiske utforskning med papir. Med problemstillingen: Hvilken rolle spiller materialitet i barns estetiske utforskning med papir? søker jeg ... -
Kartleggingsverktøyet «Classroom Assessment Scoring System» og dets betydning for barnehagelærerprofesjonen: En kritisk diskursanalyse.
(Master thesis, 2024)Den norske barnehagesektoren er stadig i endringer, med stadig økende krav til kvalitet og funksjon. Med et mål om å heve kvaliteten i norske barnehager har standardiserte verktøy, som «Classroom Assessment Scoring System» ... -
Mobbeloven i barnehagen - ansvar eller ansvarsfraskrivelse? En kvalitativ undersøkelse av hvilke profesjonsetiske dilemmaer møter personalet i barnehagen av implementeringen av §43, kapittel 8 i Barnehageloven?
(Master thesis, 2024)I 2021 fikk vi et nytt kapittel i barnehageloven. Barna skulle sikres et trygt og godt barnehagemiljø, fritt for mobbing og krenkelser. En av paragrafene i dette kapittelet handler om den skjerpede aktivitetsplikten, om ... -
Barns medvirkning i barnehagen - En kritisk diskursanalyse
(Master thesis, 2024)I denne oppgaven har jeg undersøkt hvilke oppfatninger pedagoger i barnehagen har om barns medvirkning. Oppgaven innledes med en kort historisk gjennomgang av barnehagens fremvekst i Norge for å sette tematikken i konteksten. ...