Barn som publikum: en kvalitativ undersøkelse om formidling av utfordrende kunst
Abstract
Masteroppgaven tar for seg hvordan formidlere i kunstinstitusjoner i og utenfor Oslo, formidler «utfordrende» kunst til barn i alderen 10-12 år. Oppgavens problemstilling: Hvordan jobber formidlere i kunstinstitusjoner med barn i alderen 10-12 år som publikum i møte med utfordrende kunst? belyses gjennom intervjuer med formidlere, som i oppgaven blir analysert og drøftet. Oppgavens vitenskapsteoretiske ståsted er fenomenologi.
Med utgangspunkt i kvalitativ metode, er det blitt gjennomført semistrukturerte intervjuer med formidlere i ulike museer, som Nasjonalmuseet, Henie Onstad kunstsenter, Kunstnernes Hus, Nitja senter for samtidskunst og Munchmuseet, samt observasjoner i utstillinger. Målet med oppgaven er å finne ulike måter for formidlere å formidle utfordrende kunst til barn, og hvordan formidlere jobber med barn som publikum før, under og etter en utstilling. Hensikten er å synliggjøre de ulike utfordringene formidlere møter når de skal formidle kunst med utfordrende temaer for barn.