Læreres erfaringer -tid til forarbeid og egen kompetanseutvikling i kunst og håndverk.
Abstract
Formålet med denne masteroppgaven er å vise til viktigheten av praktiske forberedelser i form av forarbeid i kunst og håndverksfaget. Med søkelys på læreres muligheter for egen kompetanseutvikling innenfor håndverk, har jeg derfor i denne oppgaven forsøkt å kartlegge hva slags erfaringer et utvalg lærere i kunst og håndverk har om tid til forarbeid, og hvordan de går frem for å heve egen kompetanse innenfor håndverk. Problemstillingen er dermed: Hvilke erfaringer har et utvalg K&H-lærere med tid til forarbeid og egen kompetanseutvikling for å heve sine håndverksferdigheter? Empiri har blitt til ved bruk av kvalitative fokusgruppeintervju med åtte lærere i kunst og håndverk fordelt over tre grupper. Funnene er fortolket og analysert ved bruk av en tematisk analyse hvor funnene ble utgangspunkt for videre drøfting. Blant sentrale funn er det enighet blant lærerne om viktigheten av praktiske forberedelser til kunst og håndverk. Årsakene til dette ble forklart som at det er viktig å være godt forberedt for å være trygg i det en skal undervise i, og at det er viktig å ha erfart eventuelle fallgruver selv i forkant av undervisning.Mye av tiden til forarbeid går derimot til undervisningsplanlegging til andre fag, bestilling av varer, vedlikehold eller møtevirksomhet. Egen kompetanseutvikling foregår på eget initiativ, og stort sett etter arbeidstid. Det tilhører sjeldenheten at de får deltatt på relevante kurs i regi av arbeidsplassen, og det er et kollektivt ønske om mer faglig påfyll, mer tid til forarbeid og avsatt tid til fagsamarbeid. Alle informantene ønsker mer kompetanse innenfor trearbeid, dette på tross av den brede kompetansen og utdanningen informantene har.Det praktisk estetiske innholdet i oppgaven er som en kommentar til tematikken. Med ankerpunkt i teori og funn fra undersøkelsen viser jeg til bildeeksempler av eget forarbeid til undervisning, og egen kompetanseheving i håndverk i perioden 2018 frem til i dag. Nøkkelord. Tid til forarbeid, kompetanseutvikling, læreres forberedelsestid.