«Sitter som et skudd» – En tilnærming for å oppnå bedre passform og størrelse på klær i massemarkedet gjennom et praksisteoretisk perspektiv
Abstract
Formål – Denne oppgaven utforsker massemarkedets utvalg av størrelse og passform og tar sikte på å finne ut om den tekniske tilnærmingen til klesdesign kan forbedres for å forlenge levetiden av klær og minimere tekstilavfall.Design/metode/tilnærming – Avhandlingen bidrar til studier om forbruk og forbrukeratferd med en praktisk- teoretisk tilnærming, med mål om en mer bærekraftig praksis. Den valgte forskningsmetoden er triangulering for å utforske både dybden og bredden av problemet. Den kvalitative metoden inkluderer totalt syv semi-strukturerte intervjuer blant norske designere og butikkansatte i Oslo. Disse dataene ble analysert ved å bruke tematisk analyse. En kvantitativ nettundersøkelse ble blant forbrukere, for å avdekke bredde, sortert gjennom pivottabeller og tolket gjennom beskrivende analyse.Funn –Større og mer muskuløse kropper viser å ha vesentlig større utfordringer enn slanke kropper. Bukser og kjoler viser seg å være det mest utfordrende i passform og størrelse, særlig i forholdet mellom midje, hofte og lår. Basert på de tre elementene av praksisteori (Shove, 2012) som ledet både spørreundersøkelsen og intervjuguiden, gir det klarhet blant utfordringer som hindrer praksisen i å forme seg. Artikkelen belyser også utfordringer i kontekstspesifikk praksis som kan diskuteres både hos klesmerkene og forbrukerne.Praktiske implikasjoner – Studien foreslår praktiske måter å forbedre klesstørrelse og passform for å bedre møte forbrukernes behov og ønsker. Bærekraftig praksis krever kompetanse, materialer og meninger, som er hull dette studiet ønsket å fylle gjennom bruken av praksisteori. Ved å tette disse hullene vil det gjøre praksisen, å finne veltilpassede klær, mer tilgjengelig for gjennomsnittsforbrukeren.Originalitet/verdi –Praksisteori har blitt brukt i tidligere forskningssammenhenger ved bærekraft og forbruk, men mindre mot studier av klesstørrelser. Det samme gjelder morfologi og somatiske kroppstyper. Ved å foreslå små endringer til den eksisterende forretningsmodellen i massemarkedet, kan målet om en forhøyet kvalitet og verdi av klær være mulig å oppnå.