Analog og digital tegning I lys av læreplanen LK20, hvordan forholder KDA-lærere seg til digital og analog tegning?
Abstract
Denne masteroppgaven handler om å finne ut av læreren sine forhold til analog og digital tegning. Undersøkelsen inneholder en dokumentanalyse, praktisk estetisk og intervju del. Oppgaven tar for seg et kritisk tankesett og bruker sosial konstruksjonisme som tilnærming for å undersøke bruken av analog og digital tegning på KDA utdanningen.
Derfor er problemstillingen slik:I lys av læreplanen LK20, hvordan forholder KDA-lærere seg til digital og analog tegning?
I bachelorpraksis oppdaget jeg at det var elever som elsket å tegne digitalt og ventet på at læreren skulle undervise dem i det. Dette forsto jeg som en lærer selv, det krever en tilpasning for lærere å undervise i noe nytt, spesielt innen teknologi. Dette førte til temaet for masteravhandlingen min; digital tegning. Inspirert av en artikkel om analog versus digital tegning i norske skoler, innså jeg at elever også kunne lære å tegne på samme måte som meg.
For å forstå hvordan jeg kan forberede meg selv til å undervise i analog og digital tegning i tråd med læreplanen, valgte jeg å kartlegge bruken av analog og digital tegning i norske skoler, spesielt innen studieretningen Kunst, design og arkitektur (KDA). Masteroppgaven min fokuserer på digitale verktøy med hovedvekt på analog og digital tegning. Jeg ønsker å finne ut hva skoler mener om bruk av digital tegning i kunstundervisningen og undersøke tanker og ideer blant lærere om analog og digital tegning.Kartleggingen av bruken av analog og digital tegning kan bidra til å vise potensialet med digital tegning, og læreres observasjoner og tanker om emnet vil være sentralt. Jeg valgte å fokusere på KDA-linjen i videregående skole da denne linjen er godt utstyrt og forbereder elever til en fremtid innen kunst og design.