Bygge Fremtiden: Fra Kunst og Håndverk til Bærekraftig Arkitektur en undersøkelse av inspirasjonspotensial av kompetansemål til praktisk arbeid med arkitektur for grunnskolens fag kunst og håndverk
Abstract
Denne masteroppgaven tar sikte på å utforske temaet arkitektur i grunnskolens læreplaner med fokus på forståelsen av fenomenet arkitektur i et framtids og bærekraftig perspektiv. Gjennom en praktiskestetisk undersøkelse inspirert av læreplanens kompetansemål for kunst og håndverk søker oppgaven å avdekke hvordan arkitektur forstås og hvordan den kan fremme bærekraftig tanker. Med følgende undersøkelsesspørsmål som utgangspunkt ser jeg muligheter for inspirasjon i praktisk arbeid med arkitektur:Hvordan kan kompetansemål for grunnskolefaget kunst og håndverk inspirere til praktisk arbeid med arkitektur og vekke refleksjoner om fremtid og bærekraft? Metodisk tilnærming inkluderer både visuell forskning, Practice-led Research og Research-led Practice. Gjennom visuell forskning utforskes hvordan arkitektur er representert og kan forstås i nærområdet, mens praksisledet forskning benyttes til å undersøke hvordan kompetansemål for faget kunst og håndverk kan inspirere til praktisk arbeid med arkitektur og bidra til refleksjon rundt fremtid og bærekraft.Resultatene av analysen og forskningen bidrar til å kaste lys over hvordan arkitektur kan integreres og forstås i grunnskolens læreplaner, samt hvordan den kan bidra til å fremme elevenes forståelse av bærekraftige og fremtidsrettede løsninger. På slutten drøfter jeg hovedtemaet som ble oppdaget etter analyse av kompetansemål og praktisk arbeid.