Vi blir svart i auuan når vi e sint
Abstract
I denne oppgaven tar jeg en kunstnerisk og forskende tilnærming til å reflektere rundt den dansk-norske misjoneringen av Nord-Norge på 1700-tallet, som utgjør en betydelig del av en lang historie med statlig undertrykkelse av det samiske folket. Forskningsspørsmålet er dette:
Hvordan kan stereotypiske fremstillinger rundt samers tilknytning til trolldom relateres til den dansk-norske stats misjonering av Nord-Norge? Videre, hvordan kan et fotokunstnerisk uttrykk basert på egne minner belyse hvordan stereotypene har vedvart?
Gjennom en visuell praksis knyttet til arbeid med found photography; arkivbilder, familiebilder og slektsbilder, danner jeg meg et visuelt og sanselig forhold til bardomsfortellinger knyttet til folketro. Jeg vokste opp med å stadig høre fortellinger om det overnaturlige, samt selvfremstillinger i familien knyttet til det å overnaturlige evner. Disse evnene ble alltid relatert til vår slekts samiske bakgrunn. Underveis i prosjektet, gjennom en multimodal analyse av avisartikler, innser jeg at disse fortellingene kan være knyttet til nedarvede, og fordomsfulle stereotyper og selvfremstillinger. Jeg trekker derfor paralleller fra tidlig 1900-talls mediefremstillinger og til de norske misjonærenes skildringer av samer og samisk kultur i Nord-Norge på 1700-tallet. Målet er undersøke hvordan disse skildringene kan ha satt sine spor gjennom stereotypier knyttet til folketrofenomener slik som trolldom, gand og helbredelse. Den historiske konteksten og stereotypenes overlevelseskraft blir videre utforsket gjennom en kunstnerisk prosess som skal konkludere i et fotobasert kunstverk i en utstilling. Prosjektet knyttes til Sannhets- og forsoningskommisjonens rapport til Stortinget avgitt i 2023. Jeg foreslår i lys av rapporten, at kuntneriske praksiser kan brukes som et verktøy i å bedre forstå og lære om historiske narrativ knyttet til undertrykkelse.
Nøkkelord: Forsoning, stereotyper, trolldom, fotokunst, Sápmi