Mot til å vise ærlighet om vanskelige følelser: En egenskapt teaterprosess med elever i videregående skole
Abstract
Denne studien er en kvalitativ undersøkelse av en egenskapt teaterprosess, gjennomført med elever i videregående skole. Med utgangspunkt i et ønske om å lage teater som beveger til autentisitet, er det blitt utviklet scenisk materialet ved hjelp av improvisasjon, samtaler og kreativ skriving. Basert på elevenes interesseområde, ble forestillingens tematikk avgrenset til mot, ærlighet og vanskelige følelser. Oppgaven undersøker hvordan elevene forholdt seg til tematikkene, og hvordan dramapedagogen arbeider med å utvikle en forestilling sammen med sine elever. I rollen som reflekterende praktiker er datamaterialet utviklet gjennom intervju og deltagende observasjon. Den kategoriserte empirien viser særlig tre aspekter ved den egenskapte teaterprosessen som interessante drøftingspunkter for å belyse problemstillingen: 1) Spørsmålet om hva som ligger til grunn når ungdom velger å dele åpent og ærlig, 2) Positive gruppedynamiske konsekvenser ved å delta i prosessen, 3) Elevenes beskrivelse av forestillingshendelsen som en annerledes og ubehagelig opplevelse. Studien henvender seg til personer som arbeider i, eller har interesse av, det teaterpedagogiske fagfeltet.