Publikummets smaksdom om Tracey Emins skulptur "The Mother"
Abstract
Publikummets smaksdom om Tracey Emins skulptur «The Mother» undersøker publikummets språklige artikulasjon, med bruk av Immanuel Kants estetiske teorier om smaksdommer. Avhandlingen presenteres gjennom en kvalitativ undersøkelse, med fem tilfeldige utenfor Munchmuseet. Masteravhandlingen har en sosialkonstruktivistisk tilnærming, for å forske på og med informantene. Hensikten er å undersøke hvordan den vanlige mannen i gata artikulerer seg språklig, gjennom en analyse av betrakterens estetiske vurderinger av Tracey Emins skulptur «The Mother». Dette for å undersøke faktorene som påvirker publikummets umiddelbare reaksjoner på kunstverket i det offentlige rommet. De umiddelbare reaksjonene oppfatter jeg å være bærere av publikummets egentlige meninger. Informantenes egentlige meninger kan forstås å være påvirket av vær, humør, kontekstualisering og kunnskap. I tillegg påvirkes smakdommen av moralen og rollene menneskene har i livet. Det å være en kvinne å se på skulpturen, vil være forskjellig til det å være en mann å se på skulpturen. Dette for å se hvorvidt informantene påvirkes av det politiske korrekte inn mot fremstillingen av en mor. Med hjelp av Kant, forstår jeg informantens personlige språk. Dette gjøres med hjelp av teorier om språk. De språklige teoretikerne er i hovedsak gjennom den tyske filosofen Jürgen Habermas og sosiologene Peter Berger og Thomas Luckmann. Informantene forklarer hvordan skulpturen fremtrer for seg selv gjennom egen smaksdom. Gjennom intervjuene forstår jeg informantenes artikulasjon gjennom Kant, og hvordan smaken utvikles gjennom intervjuene. Dette gjør jeg ved å engasjere informanten til en filosofisk samtale om kunstverket.
Nøkkelord: Estetikk, smaksdom, publikum, «The Mother», Immanuel Kant, artikulasjon.