Et vindu til drama – Et dramatilbud for elever på 5.-7. trinn i spennet mellom skole og fritid.
Abstract
Nøkkelord: Dramakurs, forventninger og opplevelser, sosiale utfordringer, felles møteplass
Denne masteroppgaven undersøker elever og læreres forventninger og opplevelser, av et dramatilbud som en forlengelse av skoledagen over en fireukers periode. Dramakurset var et tilbud for elever på 5.-7. trinn, ettersom de ikke lenger har mulighet til å delta på en skolefritidsordning. Det empiriske materialet er basert på gruppeintervju med elever og lærere, som videre har blitt analysert i lys av relevant teori. Kurset har derfor vært etter skoletid i spennet mellom skole og fritid. Jeg har gjennomført gruppeintervju med elever og lærere på to skoler, som har vært med på å danne min empiri for undersøkelsen. Videre har jeg undersøkt hvilken betydning et slikt dramakurs vil ha for dramapedagogen, basert på feltnotater og observasjoner. Dramakurset ble uformet på utfordringer skolene hadde, ettersom jeg ønsket å i større grad knytte det til skolen. Når det er sagt var målet med dramakurset at elevene skulle ha en møteplass hvor de kunne være kreative og engasjert, uten å føle press om prestasjon eller vurdering.