Demokrati og deltagelse i museumsarenaen
Abstract
I denne oppgaven har jeg gjort en undersøkelse på hvordan museet kan bli en mer demokratisk og deltagende arena, og funnet ut av hvordan dette kan gjøres ifølge tre ulike grupper: museumsbesøkende, museumsansatte og deltagere på verksted. Samtidig som jeg har undersøkt hvordan et verksted for voksne kan bli brukt som er verktøy for å fremme demokrati og deltagelse i museumsarenaen. Jeg har brukt metoder som dybdeintervju, fokusgruppeintervju og praksisledet forskning gjennom verksted for å undersøke og belyse problemstillingen til masteroppgaven min, som er:
«Hvordan kan museet bli en mer demokratisk og deltagende arena? Og hvordan kan verkstedfor voksne bli brukt som et verktøy for å fremme nettopp dette?»
Gjennom analyse av alle intervjuene, har jeg både har sett på likheter og ulikheter mellom svarene til informantene, og lagd flere subkategorier som til slutt ble en kjernekategori. Fant jeg ut at mange av informantene ønsker at museet er noe som skal være for alle. Det skal væreen arena som er tilgjengelig for alle og som inkluderer alle. Museet har som et ansvar å finne ut av behov og ønsker av sitt publikum, og på den måten kan museet bli en mer demokratisk og deltagende arena.
Verksted for voksne fremmer demokrati og deltagelse ved at det inkluderer de voksne museumsbesøkende som ønsker være med på et skapende og deltagende verksted. Det kan også bli brukt som en møteplass for samtale og dialog mellom deltagerne eller mellom deltagerne og museet. Museene kan i tillegg bruke et verksted som en måte å samle inn deltagerne meninger, ønsker, perspektiver og behov gjennom dialog og samtale. Det sosiale har vært et viktig aspekt under hele denne prosessen, som er hovedgrunnen til at jeg har valgt konstruktivisme og sosialkonstruktivisme som ståsteder i denne oppgaven. Vi har alle våre egne interesser og måter vi beveger på oss og deltar i et museum, som gjør at museene har et stort ansvar for å tilrettelegge for veldig mange. Men som samtidig er et ansvar museene må ta på alvor. Ved å fylle behovene til alle kan museene bli museer for alle.