Noráci - En Ukjent Historie
Abstract
Sammendrag:Denne masteroppgaven handler om muntlig fortellerkunst og henvender seg til dem som er interessert i eller ønsker å arbeide med sjangeren. Oppgaven utforsker hvordan en forteller kan arbeide og bearbeide et etnografisk materiale og lage en fortellerforestilling basert på dette. Undersøkelsen har et hermeneutisk og fenomenologisk perspektiv igjennom forskningsmetodologi, forskningsmetoder og en teoretisk forankring relevant til prosjektet. Studien belyses også gjennom mine erfaringer fra feltet, arbeidet og som forteller. Bearbeidelsen har basert seg på et etnografisk materiale innhentet gjennom samtaler med informanter og tilgang på historisk forskningsdata om tematikken. Studien tar utgangspunkt i problemstillingen «Hvordan skape levende historieformidling av de ukjente historiene om de tsjekkiske tvangsarbeiderne fra andre verdenskrig?». Den baserer seg på mitt arbeid som forteller og skapelsen av en fortellerforestilling basert på og inspirert av, de ukjente historiene om «Noraci» de tsjekkiske tvangsarbeiderne som ble sendt til Norge under andre verdenskrig. Utviklingen av fortellerforestillingen tar blant annet utgangspunkt i kropp og stemme som en del av det multimediale uttrykket, gjenfortelling av traumer, etikk og etiske valg, og bruken av barn som testpublikum og metode for å videreutvikle fortellerforestillingen. Studien handler om min prosess, oppdagelser, funn og refleksjoner i arbeidet med fortellerforestillingen. Gjennom arbeidet og prosessen oppdaget jeg at med et grundig forarbeid og en omfattende forståelse av tematikken og formen muntlig fortellerkunst, var dette måten jeg kunne skape en levende historieformidling av de ukjente historiene om de tsjekkiske tvangsarbeiderne i Norge under andre verdenskrig.
Nøkkelord: Muntlig fortellerkunst, performativ etnografi, etnodrama, entoteater, å spille for barn, barn som testpublikum, traumeforståelse, tsjekkiske tvangsarbeidere, andre verdenskrig, fortellerforestilling, strukturerte samtaler/intervju, kunstnerisk forskning, etnografisk materiale, ukjente historier, reflekterende praktiker, levende og troverdig formidling