Show simple item record

dc.contributor.advisorStana, Ingeborg
dc.contributor.advisorRingvold Tore Andre
dc.contributor.authorAaserud, Birger
dc.date.accessioned2024-11-01T17:54:39Z
dc.date.available2024-11-01T17:54:39Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.oslomet:inspera:260436564:37990995
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3162912
dc.description.abstractSammendrag I denne avhandlingen har jeg undersøkt hvordan utdanningsforløpet og utviklingen av håndverksferdigheter arter seg for elever i skoleforløpet i dag, som til slutt velger å bli møbelsnekkere. Oppgaven belyser læreplanens mål om å utvikle håndverksferdigheter i de praktiske fagene. Er det og rom til å utvikle dette hos elevene og på hvilken måte. Jeg ser på didaktikken i forhold til håndverk og ser på om læreplanens mål i de praktiske fagene stemmer overens med målet om å lære elevene håndlag og håndverksferdigheter. Fagfornyelsen innfører kjerneelementer i fagene, og kjerneelementene skal ligge som grunnlag for undervisningen. Undersøkelsen er gjort ved å intervjue unge deltagere under utdanning til å bli håndverkere. De var deltagere ved håndverkssenteret til Edvard Munch vgs. Lagvis.no, om deres valg av yrke. Hvordan de ser på deres utdannelse forløp, fra grunnskolen, gjennom ungdomsskolen og ut i lære som møbelsnekker. Informantene er fire unge kvinner og fire unge menn. I intervjuene la jeg vekt på ungdommenes refleksjoner rundt utdannelsesforløpet og utvikling av håndverksferdigheter og spesielt materialitet og sansemangfoldet. Jeg har gjort feltundersøkelse og besøkt både skoler og bedrifter og sett på hvordan fagfeltet opererer parallelt med utdanningsinstitusjonene.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherOslo Metropolitan University
dc.titleNår er det håndverk blir noe mer enn hånd og verk? En analyse av utdannelsesforløpet til unge møbelsnekkere
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record