Når er det håndverk blir noe mer enn hånd og verk? En analyse av utdannelsesforløpet til unge møbelsnekkere
Abstract
SammendragI denne avhandlingen har jeg undersøkt hvordan utdanningsforløpet og utviklingen av håndverksferdigheter arter seg for elever i skoleforløpet i dag, som til slutt velger å bli møbelsnekkere. Oppgaven belyser læreplanens mål om å utvikle håndverksferdigheter i de praktiske fagene. Er det og rom til å utvikle dette hos elevene og på hvilken måte. Jeg ser på didaktikken i forhold til håndverk og ser på om læreplanens mål i de praktiske fagene stemmer overens med målet om å lære elevene håndlag og håndverksferdigheter. Fagfornyelsen innfører kjerneelementer i fagene, og kjerneelementene skal ligge som grunnlag for undervisningen. Undersøkelsen er gjort ved å intervjue unge deltagere under utdanning til å bli håndverkere. De var deltagere ved håndverkssenteret til Edvard Munch vgs. Lagvis.no, om deres valg av yrke. Hvordan de ser på deres utdannelse forløp, fra grunnskolen, gjennom ungdomsskolen og ut i lære som møbelsnekker. Informantene er fire unge kvinner og fire unge menn. I intervjuene la jeg vekt på ungdommenes refleksjoner rundt utdannelsesforløpet og utvikling av håndverksferdigheter og spesielt materialitet og sansemangfoldet. Jeg har gjort feltundersøkelse og besøkt både skoler og bedrifter og sett på hvordan fagfeltet opererer parallelt med utdanningsinstitusjonene.