Broderi av fragmenter
Abstract
Masteroppgaven tar utgangspunkt i foto som loggbok og broderi som teknikk for å besvareproblemstillingen.Problemstillingen for masteroppgaven er: På hvilken måte kan en undersøkelse med broderi,synliggjøre potensialer for didaktisk dybdelæring og refleksjon? Gjennom egne skapendeundersøkelser ønsker jeg å besvare problemstillingen. Undersøkelsen består av broderierbaser på fragmenter fra et revet hus. Fragmentene er samlet, sortert, kategorisert ogbearbeidet til omriss med målestokk 1:1 før de er undersøkt med nål og tråd. Broderiene erutført på damaskservietter med Moulinegarn og består av 21 servietter på ca. 46x46 cm.Broderiene er laget over en periode på ett år. Midt i perioden ble det gjort et brudd rentformmessig da to større fragmenter etter huset ble bearbeidet og brukt som et formelement ibroderiundersøkelsen. Arbeidene er systematisert kronologisk i en tabell og analysert.Prosjektet startet med at jeg fulgte utviklingen rundt et gammelt hus gjennom ett år ved hjelpav mobilkameraet og små feltnotater. Dette sammenfattes i en loggbok og følger oppgavensom et vedlegg. Parallelt ble det gjennomført en forundersøkelse med mineungdomsskoleelever på Dikemark sykehus for å se på mulighetene til å jobbe tverrfaglig meddybdelæring gjennom foto og broderi som metode for elevenes eget skapende arbeid. Denpraktisk estetiske delen av masteroppgaven er foto, der fragmentene fra det gamle husetdanner utgangspunktet for den kvalitative undersøkelsen. Undersøkelsen er basert påprosessen med å utvikle broderi på damask fulgt av loggbok og foto. Gjennom utforskning iog analyse av broderiene, synliggjøres potensialene for didaktisk dybdelæring og refleksjonknyttet til teknikken. Gjennom tre aktuelle kunstnere, som alle arbeider innen broderi, trekkesdet frem momenter for å belyse undersøkelsen. Deres arbeider vil sees i sammenheng medSlow Art og ny-materialisme som mulige innfallsvinkler.For å underbygge undersøkelsen teoretisk vises det til Roland Barthes og boken Det lyserommet (2021) hvor han skriver om tanker og minner knyttet til fotografier, samt annenaktuell forskning. Videre har arbeider av Lev Vygotsky og Tone Pernille Østern gitt teoretiskunderlag for mitt arbeid. Ann-Hege Lorvik Waterhouse sin utforskning av materialersbetydning og rolle i samfunnet har bidratt til en bredere tilnærming til temaet. Anne Kirketerpog hennes begrep «Craftpsykologi» nevnes som en inspirasjon i forbindelse med forholdetmellom håndverk, psykologi og mental helse. Hovedvekten i masterarbeidet er lagt på denpraktisk-estetiske undersøkelsen med broderi.