Mellom tradisjon og innovasjon – Utprøving av egenproduserte læringsvideoer i håndverksundervisning
Abstract
Med introduksjonen av fagfornyelsen har håndverksferdigheter blitt løftet frem som et kjerneelement i grunnskolefaget kunst og håndverk. Dette markerer en vending mot en mer praktisk tilnærming i faget. Slik undervisningen er lagt opp på skoler rundt om i landet, med store elevgrupper og begrenset verkstedplass, kan dette by på utfordringer. På samme tid er den digitale satsningen i skolen stor, blant annet ved å være den femte grunnleggende ferdigheten via Kunnskapsløftets overordnede del. Med dette som utgangspunkt har jeg undersøkt hvordan læringsvideo kan benyttes i kunst og håndverk for å støtte eleven i å lære nye håndverk. Jeg har anvendt aksjonsforskning som metode og læringsvideoene har blitt utviklet gjennom spørreundersøkelse, observasjon og intervjuer av elever og kollegaer. Aksjonen foregår gjennom tre iterasjoner. Aksjonen ble gjennomført i løpet av et seksukers sløydprosjekt på 10.-trinn hvor elevene fikk tilgang på læringsvideoene i prosessen med å lage et salatbestikk. Videoen var også tilgjengelig hjemmefra, og var ment som et supplement til den ordinære undervisningen. Læringsvideoene ble tilgjengeliggjort via YouTube, og elevene kunne velge om de ville få tilgang på videoene ved å skanne en QR-kode som hang på veggen i sløydsalen, eller ved å se videoen på sin egen elev-PC. De fleste foretrakk å bruke QR-koden. Undersøkelsen viste at læringsvideoene var til støtte for elevene på fire sentrale områder; forståelse av prosess, lære seg håndverksteknikker, fremme selvstendighet og til å tilpasse opplæringen. I drøftingen adresserer jeg problemstillingen først på lokalt nivå, for å deretter inkludere de større samfunnsmessige aspektene omkring teknologibruk i skolen. Aksjonsforskning blir ofte omtalt som en nærsynt metode, så med dette perspektivskiftet ønsker jeg å belyse at læring ikke skjer i et vakuum, men også blir påvirket av den større samfunnsdebatten. Til slutt problematiser jeg det grunnleggende premisset for at jeg utviklet læringsvideoer, nemlig problemet med store elevgrupper og utfordringene knyttet til å oppfylle læreplanenes mål om å lære elevene håndverksferdigheter gitt de rammefaktorene kunst- og håndverkslærere jobber innenfor. Nøkkelord: aksjonsforskning, læringsvideo, digitalisering håndverksferdigheter