Show simple item record

dc.contributor.advisorRingvold, Tore-André
dc.contributor.advisorTvedt, Tina
dc.contributor.authorGaarder, Torill
dc.date.accessioned2024-11-01T17:54:28Z
dc.date.available2024-11-01T17:54:28Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.oslomet:inspera:219808911:72508635
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3162908
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne masteroppgaven handler om møter mellom elever og lærer i et praktisk håndverksfag og hvordan vi sammen forsøker å løse praktiske problemer. Problemstillingen har vært hvordan motstand og inbetweens innvirker på elevenes læring i tredreiing, og hvordan vi, i møte med gjenstridige materialer og verktøy, kan anvende praktisk prosessdialog til gjensidig formidling av kunnskaper og erfaringer. For å innsirkle svare på disse to spørsmålene har jeg, sammen med elevene, deltatt på ulike tredreierkurs for å få et felles referansegrunnlag og mulighet for felles refleksjoner over hva som skjer ved dreiebenken – mellom oss og redskapene, og mellom oss som mennesker i ulike roller. Jeg har villet undersøke motstanden vi møter i mellomrommene (inbetweens), enten det er mellom oss og materialet, i oss selv, eller mellom oss som mennesker, og hvordan bevisstgjøringen om dette kan hjelpe oss til læring. Jeg har funnet et produktivt teorigrunnlag i fenomenologien og brukt grep fra a/r/tografi, som er en metode nært knyttet til den fenomenologiske forståelsen av verden. Metoden har gitt meg den nødvendige friheten til å veksle mellom ulike ståsteder og perspektiver, som handler om det å anta de ulike rollene artist/researcher/teacher gjennom undersøkelsen. Den lar meg også trekke veksler på flere aspekter og erfaringer både i møte med elevene og meg selv i denne studien, og også i selve skrivearbeidet. Den rhisomatiske forbindelsen (Gilles Deleuze) mellom de ulike rollene har gjort det mulig å bevege seg ganske fritt, men ikke uten mål og mening. Gjennom å løse praktiske problemer kan utdanning innenfor et praktisk rettet fag gi en unik mulighet for en praktisk tilnærming til livet og oss selv. Nøkkelord: A/r/tografi – Gilles Deleuze – Fenomenologi – Mellomrom/Inbetweens – Motstand – Praktisk prosessdialog
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherOslo Metropolitan University
dc.titleDa gjør vi bare sånn, med høyre og venstre hånd? Et a/r/tografisk blikk på læring gjennom tredreiing
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record