Da gjør vi bare sånn, med høyre og venstre hånd? Et a/r/tografisk blikk på læring gjennom tredreiing
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3162908Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Denne masteroppgaven handler om møter mellom elever og lærer i et praktisk håndverksfag og hvordan vi sammen forsøker å løse praktiske problemer. Problemstillingen har vært hvordan motstand og inbetweens innvirker på elevenes læring i tredreiing, og hvordan vi, i møte med gjenstridige materialer og verktøy, kan anvende praktisk prosessdialog til gjensidig formidling av kunnskaper og erfaringer. For å innsirkle svare på disse to spørsmålene har jeg, sammen med elevene, deltatt på ulike tredreierkurs for å få et felles referansegrunnlag og mulighet for felles refleksjoner over hva som skjer ved dreiebenken – mellom oss og redskapene, og mellom oss som mennesker i ulike roller. Jeg har villet undersøke motstanden vi møter i mellomrommene (inbetweens), enten det er mellom oss og materialet, i oss selv, eller mellom oss som mennesker, og hvordan bevisstgjøringen om dette kan hjelpe oss til læring. Jeg har funnet et produktivt teorigrunnlag i fenomenologien og brukt grep fra a/r/tografi, som er en metode nært knyttet til den fenomenologiske forståelsen av verden. Metoden har gitt meg den nødvendige friheten til å veksle mellom ulike ståsteder og perspektiver, som handler om det å anta de ulike rollene artist/researcher/teacher gjennom undersøkelsen. Den lar meg også trekke veksler på flere aspekter og erfaringer både i møte med elevene og meg selv i denne studien, og også i selve skrivearbeidet. Den rhisomatiske forbindelsen (Gilles Deleuze) mellom de ulike rollene har gjort det mulig å bevege seg ganske fritt, men ikke uten mål og mening. Gjennom å løse praktiske problemer kan utdanning innenfor et praktisk rettet fag gi en unik mulighet for en praktisk tilnærming til livet og oss selv.
Nøkkelord: A/r/tografi – Gilles Deleuze – Fenomenologi – Mellomrom/Inbetweens – Motstand – Praktisk prosessdialog