Skapende arbeid med trykketeknikken collografi. Hvordan kommer praktisk-estetisk kompetanse til uttrykk?
Abstract
Denne masteravhandlingen tar for seg hvordan praktisk estetisk kompetanse utvikles gjennom skapende arbeid med collografi i faget Kunst og visuelle virkemiddel 3, som er et fag tredje året(vg3) i videregående skole. Derfor har jeg arbeidet utfra problem-stillingen:
Hvordan kommer praktisk-estetisk kompetanse til uttrykk gjennom skapende arbeid med trykketeknikken collografi?
I arbeidet med å finne svar på problemstillingen, har jeg gjennomført et undervisnings-opplegg i faget Kunst og visuelle virkemiddel 3. Undervisningsopplegget ble organiser som en kvalitativ Enkelt Case- undersøkelse, avgrenset til en periode over noen uker på til sammen 70 undervisningstimer. Materialet fra undersøkelsen bestod av elevenes prosessdokumentasjon av det praktisk skapende arbeid med trykketeknikken collografi, samt elevenes skriftlige evaluering av undervisningsoppleggets innhold og organisering.
Sentrale begreper i hermeneutikken har tjent som vitenskapsteoretisk ramme og som metodisk inngang til empirien i prosjektet. Intensjonen har vært å analysere hvordan praktisk estetisk kompetanse kom til uttrykk i materialet fra undersøkelsen, i tillegg til å forstå i hvilken grad undervisningsoppleggets innhold og organisering kan ha bidratt til læring. Konklusjonen min er at praktisk estetisk kompetanse utvikles, og kommer til uttrykk gjennom aktiv deltagelse i praktisk skapende arbeid, estetisk erfaring og refleksjon.
Avhandlingens praktiske del består av eget skapende arbeid med utforsking av collografi-teknikken, og dette arbeidet er å anse som en kommentar til masteravhandlingen.