Forståelser av foreldrekonflikter og vold i barneverntjenesten.
Abstract
Denne masteroppgaven undersøker barnevernsansattes forståelser av foreldrekonflikt og vold. Vi har vært opptatt av hvordan de barnevernsansattes forståelser og kategoriseringer av begrepene ser ut, og hvordan de påvirker deres tilnærming til familier. Vi forstår de barnevernsansattes forståelser av kategoriene som implisitte og som preget av en felles forståelsesramme i barnevernet.
Oppgavens problemstilling er:“Hvordan forstår og kategoriserer barnevernsansatte begrepene foreldrekonflikt og vold, og hvilken innvirkning har deres forståelse på deres tilnærming til familiene?”
Det empiriske materialet består av ni kvalitative intervjuer av barnevernsansatte som har erfaring med foreldrekonflikter i barnevernet. De barnevernsansatte er knyttet til fire ulike barneverntjenester på Østlandet hvor alle arbeider enten på undersøkelses- eller tiltaksavdeling. Vi har i denne oppgaven anvendt kvalitativ metode og gjennomført en tematisk analyse av de semistrukturerte intervjuene. Vår analyse har blitt inspirert av en sosialkonstruksjonistisk tilnærming til materialet.
Et funn i studien er at begrepene foreldrekonflikt og vold forstås som to ulike kategorier og sakstyper. Samtidig finner vi at det er en gråsone mellom kategoriene, dette belyses ved å vise til hvordan psykisk vold, beskyldninger og krangling er overlappende elementer mellom kategoriene. Et annet funn er at de barnevernsansattes forståelser av foreldrekonflikter og vold dermed får innvirkning på om de møter foreldrene med en samarbeids-tilnærming eller en avstands-tilnærming. Vi finner også at barnets troverdighet vurderes ulikt basert på om saken forstås som en foreldrekonfliktsak eller en voldssak. Til slutt introduserer vi begrepet voldelig familiekonflikt, for å belyse at konflikten påvirker hele familien og at det kan forekomme vold og foreldrekonflikt på en og samme tid.
Vi etterspør mer kunnskap på feltet om hvordan man kan benevne saker hvor vold og foreldrekonflikt forekommer på samme tid, og som kan fremme barnets posisjon i disse sakene da vi opplever at begrepet foreldrekonflikt kan skjule barnet i konflikten.