Hvordan bedre tilbudet for barn og unge? De ansattes forståelse av Homansbyprosjektets betydning for å motvirke sosial ulikhet
Abstract
Masteroppgaven tar utgangspunkt i Homansbyprosjektet, et områdeløft i delbydelen Homansbyen. Vi undersøker hvordan forståelsen av prosjektets mål om å “Bedre tilbudet til barn og unge” konstrueres, for deretter å studere hvordan disse tilbudene forstås å motvirke sosial ulikhet. Vi søker å bidra med kunnskap om hvordan forståelsen av områdeløftet skapes av de ansatte, samt betydningen denne konstruksjonen får for arbeid mot sosial ulikhet i Homansbyen med fokus på barn og unge. Oppgaven har et kvalitativt forskningsdesign med et empirigrunnlag basert på flere semi-strukturerte intervjuer av ansatte ved prosjektet, som komplementeres av intervju med ungdom fra Homansbyen, samt familieintervjuer gjennomført av prosjektet selv i forkant av prosjektstart. Oppgaven har en abduktiv tilnærming og benytter et sosialkonstruksjonistisk perspektiv. For å svare på problemstillingen på best vis har vi inkludert tidligere forskning på områdeløft og sosial ulikhet. I tillegg benyttes Pierre Bourdieus teorier om kapitalformer og teorien om subjektiv relativ deprivasjon for å utforske forskjellige måter å forstå sosial ulikhet på. Fordi problemstillingen bygger på informantenes forståelse av sosiale ulikheter, har vi også inkludert teori om konstruksjonen av sosiale problemer.
Oppgavens resultater viser at forståelsen av å “bedre tilbudet til barn og unge” skapes med utgangspunkt i utfordringene som bydelen allerede har definert, og med bakgrunn i områdeløft som valgt løsning. Imidlertid viser våre funn at forståelsen av å bedre tilbudet også konstruerer løsningen; selv om områdeløft fører med seg visse rammer kan vi argumentere for at påvirkningen går begge veier. På spørsmålet om hvordan tilbudene forstås å motvirke sosial ulikhet, peker vi på to faktorer. Den første faktoren forstår å motvirke sosial ulikhet ved å ha et helhetlig perspektiv med bakgrunn i at sosial ulikhet går i arv. Forståelsen baserer seg på et perspektiv der tilbudene rettes mot hele familien, det vi velger å kalle helhetlig perspektiv. Den andre faktoren forstås å motvirke sosial ulikhet ved å rette ressursene mot de som trenger det mest, såkalte behovsprøvde tilbud. Homansbyprosjektet vektlegger å ha tilbud som tilpasses den enkeltes behov, snarere enn universelle tilbud. På den måten forstår prosjektet å motvirke sosial ulikhet blant barn og unge.