• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunnsvitenskap (SAM)
  • SAM - Master Theses
  • SAM - Institutt for sosialfag - Masteroppgaver
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunnsvitenskap (SAM)
  • SAM - Master Theses
  • SAM - Institutt for sosialfag - Masteroppgaver
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Vi blir aldri ferdige, vi": foreldre til personer med funksjonsnedsettelsers erfaringer i møte med deres barns omsorgsboliger

Løvfald, Julie
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.oslomet:inspera:229803499:93143545.pdf (803.3Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3162866
Date
2024
Metadata
Show full item record
Collections
  • SAM - Institutt for sosialfag - Masteroppgaver [76]
Abstract
Prosjektet undersøker hvordan foreldre til barn med funksjonsnedsettelser opplever at omsorgen overføres fra hjemmet til omsorgsbolig, samt hvordan de erfarer å ha voksne barn i omsorgsbolig i dag. Studien har som formål å bidra til kompetansebygging ved å gi offentlige tjenesteytere en dypere innsikt i foreldrenes erfaringer. Problemstillingen lyder som følger:

«Hva skaper trygghet for foreldre til barn med funksjonsnedsettelser når den daglige omsorgen overføres fra hjem til omsorgsbolig, og hva skaper tillit til tjenesten og dens personale når de voksne barna bor fulltid i en omsorgsbolig?»

Som metode benyttes en kvalitativ tilnærming, og datamaterialet består av åtte semistrukturelle dybdeintervjuer med ti foreldre til personer med funksjonsnedsettelser som bor i omsorgsbolig i dag. I analysen benyttes en tematisk innfallsvinkel, og materialet belyses ved hjelp av perspektiver fra Joan C. Trontos omsorgsteori og Axel Honneths teori om anerkjennelse.

Funnene viser at det for foreldrene kan være en lang prosess å erkjenne og akseptere behovet for hjelp i omsorgen. Mange foreldre sikrer omsorg gjennom aktiv involvering i barnas liv etter flytting. Anerkjennelse av foreldrenes roller og kompetanse i omsorgsivaretakelsen trekkes frem som viktig, og problematiseres i lys av eksisterende maktstrukturer. Organisatoriske faktorer tilknyttet personalorganisering og fysisk utforming av boligen kan være av betydning for de ulike aktørenes handlingsrom. Gjennomgående trekkes det frem viktigheten av at foreldrene og barna deres blir møtt med forståelsesfulle og kompetente tjenesteytere i omsorgstjenestene. I diskusjonen problematiseres mangelen på gode verktøy for pårørendesamarbeid og et behov for endring i politiske prioriteringer. Selv om organisatoriske faktorer og politiske prioriteringer kan sette begrensninger for handlingsrommet til tjenesteyterne, konkluderer studien med at den enkelte tjenesteyter gjennom sine handlings- og kommunikasjonsvalg kan bidra til å skape trygghet og tillit i møte med foreldrene.

Nøkkelord: pårørende, foreldre, barn, funksjonsnedsettelse, omsorgsbolig, avlastning, erfaring, anerkjennelse, omsorg, etikk.
 
 
 
Publisher
Oslo Metropolitan University

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit