Utfordringer i sosionomers arbeid - En kvalitativ studie av sosionomers arbeid i rusomsorgen og på krisesenter
Abstract
Denne masteroppgaven er en analyse av sosialt arbeid i to felt. Hensikten med studien er å belyse hvilke utfordringer sosionomer opplever i sitt arbeid på krisesenter og i rusomsorgen. Studien undersøker hvordan informantene beskriver sitt arbeid, og hva de vektlegger som utfordrende. Dette vil bidra til å besvare problemstillingen: «Hva er sosionomenes utfordringer sett fra arbeid i rusomsorgen og på krisesentre?». Studien er tilknyttet prosjektet «Kunnskap for sosialt medborgerskap» ved OsloMet. Prosjektet er en kvalitativ studie, der mine data består av syv transkriberte semistrukturerte intervjuer. Informantene arbeider i rusomsorgen og på krisesenter. Jeg har ikke gjennomført intervjuene i dette materialet selv. Analysen tar utgangspunkt i Braun og Clarke (2006) sin beskrivelse av tematisk analyse.
For å besvare problemstillingen har jeg kommet frem til følgende kategorier: «Å arbeide i andres felt uten beslutningsmyndighet», «opplevelse av anerkjennelse i et hierarkisk system», «utøvelse av skjønn som nødvendighet for å oppnå likebehandling», «i en rollekonflikt mellom forvalter- og hjelper-posisjonen», og til slutt «empowerment-orientert arbeid i møte med andre instanser». Funnene fortolkes i lys av teori. Giddens bidrar til å se sosionomene som handlende aktører som aktivt påvirker strukturene. Lipsky setter likebehandling inn i en kontekst der skjønnsaspektet spiller inn. Samtidig bidrar Abbott til å problematisere og belyse sosionomenes begrensede jurisdiksjon og kontroll over ansvarsområdene i de to feltene.
Funnene diskuteres opp mot rammebetingelser for sosialt arbeid. Dette inkluderer det politiske rammeverket, FOs yrkesetiske grunnlagsdokument og tidligere forskning. Studien viser at selv med retningslinjer og standardiserte tjenester, vil sosionomenes skjønnsmessige vurderinger påvirke praksisen av sosialt arbeid. Sosionomene har mulighet til å påvirke strukturen og politikken på feltet gjennom sine handlinger. Studien gir en dypere forståelse av sosionomers arbeidsutfordringer. Studiens funn indikerer at rus- og voldsfeltet kan dra nytte av læring fra hverandre. Krisesenteret utmerker seg i å dele informasjon om sitt arbeid og tilbud, noe som kan bidra til å løfte faget. Sosionomenes status må anerkjennes i tverrfaglige miljøer, der andre former for kunnskap dominerer. Forhåpentligvis kan studien bidra til økt bevissthet knyttet til sosionomers utfordringer og kompetansen de besitter.
Nøkkelord: sosialt arbeid, sosionom, rusomsorg, krisesenter, rammebetingelser.