Samtaler med barn om vold og overgrep
Abstract
Vold og overgrep mot barn er et omfattende samfunnsproblem, som kan få store konsekvenser for barnets utvikling, helse og liv. Å vite hvordan man skal snakke med barn om vold og overgrep er essensielt for avdekkingen av forholdene, og oppfølgingen i etterkant. For å legge til rette for dette bør man begynne å snakke med barn om tematikken tidlig. Når barn går i barnehage tilbringer de store deler av hverdagen sin sammen med deansatte i barnehagen, og derfor er de i en spesielt god posisjon for å kunne snakke med barna. Denne oppgaven tar sikte på å undersøke hvilke erfaringer barnehageansatte har med samtaler med barn om vold og overgrep, og å se dette i lys av språksystemisk teori. Studien er en kvalitativ studie, hvor datamaterialet er hentet ut fra semistrukturerteintervjuer med fem ansatte i barnehager. Det er brukt tematisk analyse for å analysere innholdet og presentere funnene.
Funnene fra analysen viser at barnehageansatte opplever mange utfordringer knyttet til å skulle snakke med barn om vold og overgrep. Dette handler både om konkrete rammebetingelser, som for eksempel tid, ressurser, prosedyrer etc., og det handler om forhold knyttet til de ansatte, som for eksempel kompetanse, erfaring og følelsesmessigpåkjenning. Gjennomgående er at de ansatte i barnehagene er svært redde for å gjøre noe feil, og at dette preger deres utøvelse av arbeidet. Det kan fremstå som at det finnes et behov for ytterligere hjelpemidler og/eller opplæring som gir kompetanseheving og dermed bedre forutsetninger for arbeid med volds- og overgrepsutsatte barn.