Betydning av ungdommers kulturelle bakgrunn på barnevernsinstitus:«Miljøterapeuters erfaringer med å ivareta og tilrettelegge for ungdommers kulturelle bakgrunner på barnevernsinstitusjon»
Abstract
Formål: I dette masterprosjektet er formålet med prosjektet å få mer kunnskap og forståelse av betydningen av kulturelle faktorer, samt hvorfor det er viktig å tilrettelegge og ivareta barn og unges kulturelle bakgrunn. Et annet formål er også å se hvordan man kan gjøre dette i praksis. Problemstillingen som skal analyseres er «hvilke erfaringer har miljøterapeuter med å ivareta samt tilrettelegge for barn og unges kulturelle bakgrunn?»Metode: Denne studien er basert på en kvalitativ undersøkelse basert på seks semistrukturerte intervjuer. Dette datamaterialet ble samlet inn gjennom samtaler med miljøterapeuter som arbeider ved forskjellige barnevernsinstitusjoner for ungdom. Utvalget omfatter to menn og fire kvinner i aldersgruppen 24-69 år. Det teoretiske grunnlaget er basert på miljøterapi, kultur, identitet og makt. Funnene i studien: Det har fremkommet fem hovedfunn i denne studien. •Kulturforståelser•Ivaretakelse av beboerens identitet•Relasjon - et viktig grunnlag•Kontinuitet•Endring på systemnivå Studien fremhever betydningen av å ivareta kulturell identitet blant minoritetsungdom på barnevernsinstitusjoner, samtidig som den kaster lys over utfordringene knyttet til dette. Miljøterapeutene spiller en avgjørende rolle i å legge grunnlaget for forståelse og tilpasning gjennom etablering av sterke relasjoner. Beboernes medbestemmelse er sentral i identitetsprosessen. Samtidig kan medbestemmelsesretten være en utfordring for arbeidet miljøterapeutene har knyttet til å ivareta kontinuiteten til minoritetsungdommene. Kontinuitet og bedre samarbeid med familiene deres er avgjørende, og det er et behov for tydeligere retningslinjer for å sikre en mer enhetlig tilnærming. Økt kulturkompetanse og kultursensitivitet er essensielt i arbeidet med å ivareta og tilrettelegge for beboernes kulturelle bakgrunn. Studien peker på behovet for endringer i utdanningsløpet for miljøterapeuter og mer forskning på området, eksempelvis ved å inkludere perspektivet til beboerne på institusjonen. Funnene har også relevans for majoriteten av ungdommene på barnevernsinstitusjoner, da sensitivitet, medvirkning og kontinuitet er avgjørende for alles trivsel og utvikling.Nøkkelord: Kultur, minoritet, barnevernsinstitusjon og tilrettelegging