Systemisk forståelse og praksis i BUP
Abstract
Tema i denne studien er systemisk forståelse og praksis i barne- og ungdomspsykiatrien (BUP). Flere barn og unge rapporterer om psykiske plager og et økende antall har blitt diagnostisert med psykiske lidelser. Medisineringen av barn og unge med psykiske lidelser har også økt de siste årene. Parallelt med dette varsler behandlere i barne- og ungdomspsykiatrien om en sprengt kapasitet med utslitte fagfolk, og det kreves politiske tiltak som treffer. Denne oppgaven ser nærmere på hvordan rådende styringsmodeller og forståelsesrammer påvirker systemisk fagutøvelse i BUP, med følgende problemstilling: Hvilken plass opplever fagpersoner at systemisk forståelse og praksis har i barne- og ungdomspsykiatrien?
Oppgavens kvalitative metode består av fem individuelle intervjuer med fagpersoner som arbeider i BUP, basert på en semistrukturert intervjuguide. Funnene er tematisk analysert og viser at fagpersonene setter systemisk forståelse høyt, men at det er store variasjoner i forståelsesrammer og praksisutøvelse på feltet. Terapeuters ståsted og erfaring, både faglig og personlig, påvirker praksisutøvelse. Prosjektets funn viser at omfanget av familieinvolvering har sammenheng med barnets alder, hvor informantene pekte på at foresatte til de yngste barna er mest involvert i behandlingsarbeid. Informantene uttrykte at systemisk praksis ble utført både i familiesamtaler og i individuelle samtaler. Det er styringsmodeller som råder på feltet, som kolliderer noe med systemisk forståelse og praksis. Informantene beskrev at økonomi, effektivitet og ledelse legger føringer for arbeidet, i tillegg til at det er en kultur for bestilling av «reparasjon» av barn som henvises til BUP. Fagpersoner i BUP opplever å ha en svært presset arbeidshverdag, og et av studiens funn er at begrensede ressurser øker lineær praksis.
Studien peker mot at systemisk praksis har en underlegen og marginalisert posisjon i BUP. Det er ønskelig at denne studien kan bidra til en refleksjon og diskusjon om hvordan systemisk forståelses posisjon i barne- og ungdomspsykiatrien kan utvikles videre.