Samarbeid, arbeidsmiljø, -og teamsammensetninger i barnevernsinstitusjoner:«Miljøterapeuter sine erfaringer om hvilke faktorer som kan fremme eller hemme det miljøterapeutiske arbeidet»
Abstract
Metode: Denne studien representerer en kvalitativ undersøkelse basert på åtte semistrukturerte intervjuer. Datamaterialet er innhentet fra samtaler med miljøterapeuter som arbeider på ulike barnevernsinstitusjoner for ungdom. Utvalget består av syv kvinner og én mann som er i aldersgruppen 24-69 år. Deres arbeidserfaring i barnevernsinstitusjoner varierer fra 1-18 år. Formål: Studiens formål er å innhente kunnskap om hvordan samarbeid, ulike teamsammensetninger, samt arbeidsmiljø, kan virke fremmende eller hemmende, for det miljøterapeutiske arbeidet. Kunnskapen kan bidra til å forstå hvordan virksomheten kan fungere best mulig både som et hjem og en arbeidsplass, som gir et grunnlag for utvikling og forbedring av barnevernsinstitusjonene. Dessuten kan studien øke bevisstheten om hvilke faktorer som er grunnleggende for å kunne utøve miljøterapeutisk arbeid i møte med ungdommer. Problemstillingen som undersøkes i studien er:«Hvilke erfaringer har miljøterapeuter i henhold til samarbeid, arbeidsmiljø, og ulike teamsammensetninger på barnevernsinstitusjoner, og på hvilke måter kan slike faktorer fremme eller hemme det miljøterapeutiske arbeidet?»
Teoretisk grunnlag: Miljøterapi og organisasjonsteori anvendes for å tydeliggjøre hvordan organiseringen av institusjoner gir føringer for utøvelsen av miljøterapi.
Funnene i studien: Resultatene etter analysegjennomgangen avdekket fire hovedfunn. •Et samkjørt vaktlag er avgjørende for en god praksis•Forståelse av teamsammensetninger og konsekvenser det kan få•En tydelig ledelse er en nødvendighet •Gode overlapper og god kommunikasjon er nøkkelen til samarbeid
Resultatene fra studien viser at samarbeidet blir bedre dersom de ansatte er samkjørte om avgjørelser som tas. Ulike kombinasjoner av personale influerer hvor trygt miljøet på institusjonen oppleves. Dernest fant studien at teamsammensetningen muliggjør eller begrenser arbeidet som gjøres. Videre er ledelsen sin utøvelse av rollen svært avgjørende for institusjonspraksisen. Det siste funnet viser at gode overlapper og god kommunikasjon er sentralt for å muliggjøre miljøterapi.
Nøkkelord: samarbeid, arbeidsmiljø, teamsammensetninger, miljøterapeutisk arbeid, barnevernsinstitusjon, organisering og ledelse