Barnevernsansattes opplevelser ved bruk av KI-generert chatbot avatar
Abstract
Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan barnevernsansatte opplever å bruke en KI-generert tekstbasert barneavatar. Denne masteroppgaven har benyttet kvalitativ metode, og er basert på ti informanter, fra ulike barnevernskontor. All data er hentet inn i tidsperioden januar 2024 til og med begynnelsen av april 2024. Intervjuene ble gjennomført på barnevernsansattes kontor, og et intervju ble gjennomført over teams.
Resultatene som fremkom i denne masteroppgaven, indikerer at barnevernsansatte opplever chatbot avataren som et godt utviklet verktøy, men samtidig identifiserer flere områder for forbedring. Verktøyet oppleves som nyttig da det bidrar til å styrke informantenes samtaleferdigheter i samsvar med best-praksis retningslinjer innen feltet. Informantene tilknytter begrepet nyttig til chatbot avataren av flere grunner, da den oppfattes som en ressurs for å opprettholde kunnskap om best praksis og for å øke bevisstheten rundt individuelle spørsmålsstiler. Videre fremhever informantene at chatbot avataren bidrar til å fremme en følelse av økt trygghet i rollen som samtalepartner med utsatte barn. Det er verdt å merke seg at en informant ikke opplevde nytteverdi av verktøyet, og flere informanter fremhevet at verktøyet kunne være spesielt nyttig for nyansatte og under opplæring.
Resultatene indikerer at chatbot avataren gir mulighet for mengdetrening, noe som støttes av Kolbs teori om erfaringslæring. Avslutningsvis antyder informantene at verktøyet også kan være til nytte for andre profesjoner som arbeider med barn, og folk flest, med tanke på deres potensielle rolle til å avdekke vold og overgrepssaker.