Unge som bytter sex mot goder - Hjelpeapparatets erfaringer med unge som selger eller bytter sex og/eller seksuelle tjenester mot goder
Abstract
Denne masteroppgaven søker å utforske hjelpeapparatets erfaringer med unge under 25 år som selger eller bytter sex og/eller seksuelle tjenester mot goder. Oppgavens overordnede problemstilling er: «Hvilke erfaringer har ansatte i hjelpetjenester for unge med unge som bytter sex og/eller seksuelle tjenester mot goder?». Videre søker problemstillingen å utforske hva som kjennetegner unge som selger eller bytter sex og/eller seksuelle tjenester, ifølge ansatte i hjelpetjenester for unge, hvilke utfordringer de ansatte møter og hva som vektlegges i møte med unge som har disse erfaringene. Det er benyttet kvalitativ forskningsmetode og gjennomført fem individuelle intervjuer med ansatte i hjelpeapparatet som har erfaring med unge som selger eller bytter sex og/eller seksuelle tjenester. Det er informantenes egne erfaringer og holdninger knyttet til temaet som har dannet grunnlag for analyse og drøfting. Resultater av analysen har blitt drøftet i lys av teoretiske perspektiver der jeg har anvendt begrepene stigma og kapital, teorien om seksuelle skript og styrkeperspektivet i sosialt arbeid for å diskutere mine funn, samt tidligere forskning om tematikken.Studien viser at unge som selger eller bytter sex og/eller seksuelle tjenester mot goder beskrives av ansatte i hjelpeapparatet som en sårbar og stigmatisert gruppe som ofte har sammensatte utfordringer. I hjelpeapparatets møter med unge med disse erfaringene kan det oppstå ulike utfordringer knyttet til lovverk, hjelpetjenestenes rammer og hvordan de ansatte erfarer at de unge opplever skam og stigma. De ansatte understreker viktigheten av å møte unge som har erfaring med salg eller bytte av sex og/eller seksuelle tjenester med åpenhet og nysgjerrighet og tilby tilgjengelig og tilpasset hjelp som møter individets behov og ønsker. Å ha en fordomsfri og ikke-dømmende holdning i møte med unge med disse erfaringene, vektlegges av de ansatte, som bidrar til å bygge tillitsfulle relasjoner og fremme individets autonomi, verdighet og mestring.