Samtykke til salgs? Samtykke som behandlingsgrunnlag for adferdsbasert markedsføring og lovligheten av "pay or okay"
Abstract
Store nettverksplattformer, for eksempel Facebook og Instagram, sporer brukernes aktivitet. Dette gjør nettverksplattformer i stand til å danne seg et bilde av hvilket innhold brukerne liker og ikke liker. Denne informasjonen kan plattformene bruke til å vise tilpassede annonser, baser på brukernes aktivitet. Den siste tiden har enkelte virksomheter innført en løsning som gir brukerne et valg om å enten samtykke etter personvernforordningens artikkel 6(1)(a), eller å betale for å ikke motta adferdsbasert markedsføring. Velger man å ikke motta adferdsbasert markedsføring på plattformer som har innført en «pay or okay»-modell, må man enten betale eller risikere å miste tilgang på plattformen. Dette utfordrer bestemmelsene rundt privatliv og personvern som grunnleggende rettigheter
Etter bestemmelsene i personvernforordningen skal den behandlingsansvarlige kun behandle personopplysninger som er nødvendige for behandlingens formål. Det er imidlertid de mer detaljerte og utfyllende opplysningene om brukernes aktivitet som utgjør grunnlaget for adferdsbasert markedsføring. Personvernrådet kom i april 2024 med en uttalelse knyttet til gyldigheten av samtykke i «pay or okay»-modeller hos store nettverksplattformer. I uttalelsen blir «pay or okay»-modellen ikke avvist, så lenge prisen for å ikke samtykke er rimelig og det finnes et tredje gratis, tilsvarende alternativ.
Hovedtemaet i denne oppgaven er den behandlingsansvarliges rettslige forpliktelse å følge bestemmelsene som verner om den registrerte, samt den behandlingsansvarlige motiv bak å samle inn personopplysninger. Videre, vil det i denne oppgaven anvendes juridisk metode for å undersøke bruken av behandlingsgrunnlaget samtykke i adferdsbasert markedsføring og om «pay or okay»-modellen er en lovlig løsning.