Kjønnsstereotypier i stillingsannonser: En komparativ dokumentanalyse
Abstract
Sammendrag
Norge er et av verdens mest likestilte land, men arbeidsmarkedet er fortsatt kjønnsdelt. Ujevn kjønnsbalanse viser seg også i ledelse. I denne studien undersøker vi om kjønnsstereotypier kan gjøre seg gjeldende i stillingsannonser og følgelig være en faktor som blant annet kan påvirke kjønnsbalanse i ledelse.
Problemstillingen er: I hvilken grad gjør kjønnsstereotypier seg gjeldende i stillingsannonser for mellomledere i offentlig sektor?
Vi har gjennomført en komparativ studie der vi bruker både kvalitativ og kvantitativ metode, med mest vekt på den kvalitative. Vi har utviklet et eget rammeverk, og vi har brukt åpen, systematisk og selektiv koding. Vi har samlet inn stillingsannonser fra to mannsdominerte og to kvinnedominerte sektorer, og vi sammenlikner stillingsannonsenes form og innhold. De kvinnedominerte sektorene er helse- og omsorgssektoren, skole- og utdanningssektoren, og de mannsdominerte sektorene er politi- og lensmannsetaten og teknisk tjeneste. I analysekapitlet gjør vi rede for funn i hver av sektorene og sammenlikner funnene på tvers av sektorene. Vi framstiller til slutt en idealtype av en typisk stillingsannonse i hver sektor. I drøftingskapitlet diskuterer vi om funnene kan skyldes kjønnsstereotypier eller andre forhold.
I stillingsannonsene finner vi at arbeidsgivere etterspør ledere som kan veksle mellom varierte lederoppgaver og som kan samarbeide og tilpasse lederatferden sin til de situasjonene de står i. Med det mener vi at det etterspørres lederkvaliteter som ikke knyttes til kjønn, men til om lederne evner å utøve nye og allsidige former for ledelse. Vi mener også at det etterspørres både maskuline og feminine egenskaper hos en leder selv om enkeltannonser gjør dette i større eller mindre grad.
Stillingsannonsene er standardiserte i oppbygningen, og det er også deler av innholdet i noen sektorer. Vi mener at standardiseringen kan være med på å redusere muligheten for at kjønnsstereotypier kommer til uttrykk. Vi finner forskjeller i og mellom sektorene. Blant annet er lederutdanning og digital kompetanse i mindre grad etterspurt i mannsdominerte sektorer enn i de kvinnedominerte. Helhetsinntrykket er likevel at kjønnsstereotypier ikke gjør seg gjeldende i stillingsannonsene slik vi vurderer det.