«Støttende ledelse og dens påvirkning på praksisveiledernes motivasjon»
Abstract
Sammendrag
Bakgrunn: Hvert år tilbyr Lovisenberg Diakonale Sykehus sykepleierstudenter praksisstudier, og mange av sykehusets sykepleiere er delaktige i dette veiledningsarbeidet. I mange studier om veiledning blir det ofte fokusert på hva en praksisveileder bør gjøre for at sykepleierstudenter skal få best mulig læringsutbytte i praksis. Det er færre studier som fokuserer på praksisveiledernes situasjon, og hva avdelingssykepleierne kan gjøre for å støtte sine medarbeidere i denne rollen. Siden oppgaven med å veilede sykepleierstudenter i praksis er en oppgave som alltid vil være en del av sykepleieryrket, er det behov for mer kunnskap om hvordan støttene ledelse påvirker veilederrollen.
Hensikt: Hensikten med denne studien er å undersøke og beskrive hvilke faktorer ved støttende ledelse som påvirker praksisveiledernes motivasjon i arbeidet med å veilede sykepleierstudenter i praksis.
Målgruppe: Målgruppen for denne undersøkelsen har vært sykepleiere som er praksisveiledere for sykepleierstudenter og deres ledere.
Metode: Metoden som er valgt er tverrsnittdesign. Det er gjennomført en spørreundersøkelse med blant annet fokus på praksisveiledernes opplevelse av å være praksisveiledere og opplevd støtte fra avdelingssykepleierne.
Resultat: Resultatene i denne studien tyder på at støttende ledelsen har betydning for at sykepleiere skal oppleve motivasjon i arbeidet med å veilede sykepleierstudenter i praksis.
Konklusjon: Det er flere faktorer som har betydning for at sykepleiere skal oppleve motivasjon som følge av støttende ledelse. Det å få avsatt tid til veiledning og å få avlastning av- og mulighet for å endre arbeidsoppgaver når man veileder studenter, er faktorer som påvirker praksisveiledernes opplevelse av motivasjon i veiledningsarbeidet. Det samme gjelder opplevelsen av å ha et godt veiledningsmiljø, og at avdelingssykepleieren gir tilbakemeldinger og anerkjennelse for det arbeidet sykepleierne utfører i rollen som praksisveiledere.
Nøkkelord: Sykepleierstudenter, praksisveiledere, støttende ledelse og motivasjon.