Treff den rette arbeidstakeren: En kvalitativ studie om å tiltrekke og beholde nyutdannede og erfarne arbeidstakere
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3162813Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven fokuserer på et forretningsjuridisk advokatfirma og utforsker problemstillingen: «Hvordan kan virksomheters employer branding tilpasses for å tiltrekke og beholde nyutdannede og mer erfarne arbeidstakere?»
Gjennom en kvalitativ studie bestående av seks dybdeintervjuer, med tre nyutdannede og tre erfarne arbeidstakere, undersøker vi hvordan ulike employer branding-strategier påvirker disse to gruppene. Teoretisk forankring baseres på Backhaus og Tikoo (2004) «Employer Branding Framework» og Monteiro et al. (2020) «Employer Branding Model». Disse ble brukt som bakgrunn for intervjuguiden og som analyseverktøy.
Masteroppgaven avdekker konkrete funn og foreslår praktisk veiledning for hvordan virksomheter kan tilpasse employer branding mot målgruppene. Funnene indikerer behovet for tilpassede employer branding-strategier for å tiltrekke og beholde nyutdannede og erfarne arbeidstakere. Noen av nøkkelfunnene inkluderer at markedsføringstiltak som sosiale medier og studentaktiviteter er best egnet til å tiltrekke nyutdannede, mens en felles visjon om faglig og strategisk utvikling appellerer mest til erfarne arbeidstakere. Organisasjonskultur er viktig for begge grupper, men med forskjellige preferanser. I tillegg er konkurransedyktig lønn avgjørende for at begge grupper skal velge å bli værende hos arbeidsgiveren. Oppgaven diskuterer fortløpende nyanseforskjeller i funnene avhengig av målgruppene.