Innføring av tillitsbasert styring og ledelse i Osloskolen – veien til mer selvbestemmelse?
Abstract
Sammendrag
Oppgaven tar for seg den økte vektleggingen på tillit som prinsipp for styring og ledelse i Oslo kommune (tillitsreformen) og dens påvirkning på opplevelsen av selvbestemmelse (autonomi) hos skoleledere og lærere i Osloskolen.
Utgangspunktet for oppgaven er et rammeverk hvor grad av styring og medbestemmelse brukes til å forklare et ideelt arbeidsliv preget av høy grad av medbestemmelse og styring. I et ideelt arbeidsliv har de ansatte stor mulighet til å delta i beslutninger som angår organisasjonsendringer og arbeidsmiljø. Dette rammeverket brukes som utgangspunkt for å utforske hvordan ledere og ansatte i Osloskolen opplever selvbestemmelse etter innføringen av tillitsbasert styring og ledelse i Oslo kommune i 2017. Det er benyttet teori om tillitsbasert styring og ledelse for å undersøke viktige begreper rundt tillit, kontroll, samt selvbestemmelse.
Datagrunnlaget er 18 intervjuer fra 6 grunnskoler i Oslo, og dataene var blitt samlet inn i et forskningsprosjekt. Dataene ble kodet og analysert tematisk med metode for analyse av kvalitative data.
Resultatene viser at tillit er et sentralt element både blant lærere og deres ledere i Osloskolen. Informantene oppfattet tillit som å kunne stole på hverandre og etablere gode samarbeidsforhold. Begrepet faglig tillit (horisontal tillit) blir spesielt trukket frem av flere lærere, noe som knyttes til deres selvbestemmelse og ansvar for undervisningen, spesielt innenfor rammene av lærerplanene. Når det gjelder selvbestemmelse er det en klar formening om at både ledere og lærere har mye selvbestemmelse og at dette blir sett på som et gode. Samarbeid er likevel viktig for både ledere og lærerne.
Et interessant funn er at noen ledere ønsker mer styring fra skolens overordnede ledelse og mener at målene ikke er klare nok. Dette kan indikere at selv om det har vært færre mål etter innføringen av tillitsbasert ledelse i 2017, er målene ikke blitt tilstrekkelig tydelige eller forklart. Lærernes forhold til skolens overordnede ledelse virker distansert og de fleste lærere har heller ingen oppfatning om endringer i tillit eller selvbestemmelse etter innføringen av tillitsbasert styring og ledelse.