Barrierer ved implementering av digitale løsninger - En casestudie av Vy
Description
Full text not available
Abstract
Hensikten med oppgaven var å identifisere barrierer som naturlig oppstår ved implementering av nye digitale løsninger hos Vy, med sikte på å forbedre forståelsen av disse utfordringene. I et stadig mer digitalisert og teknologisk industrisamfunn er det avgjørende å møte disse utfordringene kollektivt og kontinuerlig tilpasse seg endringene for å opprettholde konkurransedyktighet og effektivitet.
Det er ingen tvil om at digitalisering har hatt en betydelig vekst de seneste årene, hvorav flere etablerte bedrifter har valgt det som et nytt satsingsområde. Imidlertid utgjør interne meningsforskjeller og mangel på kommunikasjon av verdien for teknologien store hindringer for å oppnå ønsket utbytte. I tillegg blir det satt frem nye forventninger til ansattes og lederes øvrige ansvarsområder og ferdigheter.
Resultatene ble formet gjennom anvendelse av en kvalitativ tilnærming, som involverte gjennomføring av intervjuer i flere runder. Etterfulgt av dette ble det gjennomført en analyse for å identifisere sentrale temaer. Denne analysen var basert på transkripsjoner av intervjuene, der en rekke ansatte fra ulike avdelinger og stillingsnivåer i Vy delte sine erfaringer og synspunkter angående digitaliseringsprosesser.
Funnene fra oppgaven tyder på et mangfold av barrierer, som spenner seg fra organisatoriske og kulturelle, til ledermessige og teknologiske. En helhetlig tilnærming og en bevisstgjøring i alle ledd av organisasjonen kan resultere i å overkomme disse barrierene, og sikre vellykket digitalisering. Dessuten, ved å være oppmerksom på mulighetene digitalisering medfører, samtidig å omfavne teknologien, sikres det et optimalt samspill og bidrar til at Vy i fremtiden opprettholder sin unike innovasjonskraft. Dette kan bidra til at organisasjonen for øvrig kan styrke sin konkurranseevne på det internasjonale markedet og oppfylle sine mål om å tilby et mer globalt og mangfoldig reisesystem.