Balansekunst i Sosialt Entreprenørskap En casestudie om hvordan norske sosiale bedrifter balanserer sosiale og økonomiske mål
Abstract
Sammendrag:Denne masteroppgaven utforsker hvordan syv norske sosiale bedrifter balanserer sosiale og økonomiske mål for å fremme sosial verdiskapelse. Gjennom en kvalitativ forskningsmetode analyserer vi utfordringene og strategiene som benyttes av sosiale bedrifter for å oppnå bærekraftig drift, samt for å unngå forsømmelse av det sosiale formålet. Oppgaven fokuserer på sentrale temaer som interne faktorer som påvirker balanse, integrering av mål, effektmåling, økonomiske mål, og styring for å unngå oppdragsdrift. Funnene indikerer at en nøye balansering mellom sosiale og økonomiske mål er avgjørende for å sikre både økonomisk stabilitet og varig sosial påvirkning, men at det også finnes betydelige utfordringer knyttet til standardisering av effektmåling og risikoen for oppdragsdrift. Avslutningsvis presenteres oppgavens begrensninger, samt forslag til videre forskning som kan bidra til å løse disse utfordringene.
Abstract:This master's thesis explores how seven Norwegian social enterprises balance social and economic goals to foster social value creation. Through a qualitative research method, we analyze the challenges and strategies employed by social enterprises to achieve sustainable operations while avoiding the neglect of their social mission. The thesis focuses on key themes such as internal factors influencing balance, goal integration, impact measurement, economic objectives, and governance to prevent mission drift. The findings indicate that a careful balance between social and economic goals is crucial for ensuring both economic stability and lasting social impact, but also reveal significant challenges related to the standardization of impact measurement and the risk of mission drift. The thesis concludes by presenting its limitations and suggesting areas for further research to address these challenges.