Økonomisk vs. Sosial verdi: En Studie av Studententreprenørers Tilnærming til Tidligfase Tilskudd
Abstract
Det eksisterer mye forskning på effekten av tilskudd til studententreprenører, men disse er i all hovedsak kvantifiserbare målinger og ser ikke på prosessen før man mottar og bruker tilskuddet. Denne studien undersøker hva som gjør at studententreprenører søker tidligfase tilskudd og hvordan de går frem. Vi foretok semi-strukturerte intervjuer med 13 representanter fra studentbedrifter som nylig hadde søkt på “Aneobidraget” gjennom SEFiO, et tilskudd på inntil 25 00 kroner. Ved å bruke en kombinasjon av Gioia og tematisk analyse, identifiserte vi to hovedmotivasjoner som gjorde at studententbedrifter søkte tidlig fase tilskudd: økonomisk verdi og sosial verdi. Økonomisk verdi refererte til en motivasjon som primært vektla det økonomiske aspektet med å søke tilskudd. Sosial verdi refererer til en motivasjon som verdsatte læring, nettverksbygging og bekreftelse. Våre funn viser at studententreprenører som søker med økonomisk verdi som hovedmotivasjon har en mer effektivitetsorientert tilnærming til søknadsprosessen. Sosial verdi som hovedmotivasjon reflekterte en mer læringsdrevet tilnærming til søknadsprosessen. Studien avdekker også hvordan universitetsnettverk og entreprenørielle miljøer spiller en betydelig rolle i søknadsprosessen til studentene. Vi peker på behovet for videre forskning på søknadsprosessen til studenter som søker tilskudd. Vi foreslår også at søknadsprosessen burde defineres tydeligere for å avdekke underliggende faktorer knyttet opp mot søknadsprosessen.