Hvorfor klarer ikke skolen å beholde lærerne? En studie av hvorfor lærere forlater yrket, og hva som kan gjøres for at de blir værende.
Abstract
Denne studien undersøker lærerkrisen i Norge. Det er en økende trend at lærere forlater yrket, noe som gjør temaet aktuelt, interessant og ikke minst viktig. Skolene er avhengige av kvalifiserte lærere, så vi presenterer derfor også forslag for hvordan lærere kan bli værende i yrket. For å undersøke temaet har vi brukt teorier om motivasjon og organisasjonskultur.
Problemstillingen belyses gjennom kvalitativ metode, hvor vi gjennomførte totalt 12 dybdeintervjuer. Studien er en totrinnsundersøkelse, hvor den første delen undersøker grunner til hvorfor lærere forlater yrket, og den siste delen er en casestudie av en barneskole i Norge. Totalt intervjuet vi 6 lærere som har sluttet i yrket, 4 lærere som jobber på skolen vi undersøkte og 2 fra ledelsen på samme skole.
Resultatene av studien viser at lærere først og fremst forlater yrket på grunn av ressursmangelen i utdanningssektoren. Dette henger sammen med flere andre faktorer som lite autonomi, tidspress og økt ansvarsomfang.
Uklare ansvarsområder var også en tydelig faktor til lærerfrafall. Lærerne opplever utydelige ansvarsområder, forventningspress og de blir gitt oppgaver og stillinger de ikke er kvalifisert for, og som ikke inngår i den tradisjonelle lærerrollen. Dette gjør lærerne stresset, demotivert og utslitt.
Dårlig skoleledelse fører til at lærerne føler seg lite sett og ivaretatt i skolen. Leder-lærer relasjonen ble beskrevet som dårlig ved at det er lite tillit, støtte og samarbeid mellom partene. Dette kom særlig fram under intervju med lærere som har sluttet.
For å beholde lærere i yrket er det derfor, etter vår mening, disse områdene som må bedres. Casestudien av barneskolen hvor lærerne og ledelsen hadde bedre relasjon og mer tydelig definerte ansvarsområder støtter vårt funn. Her satte ledelsen inn ressurser ved behov, selv om de gikk over budsjettet. Ressursmangelen i utdanningssektoren er vanskelig å gjøre noe med uten politisk vilje og handling. Det er et prioriteringsspørsmål. For å hindre økt lærerkrise, og helst reversere den, trenger skolene mer midler.