Den balanserte lederen - En studie om hvordan maktutøvelse i hierarkier påvirker lederes psykologiske fleksibilitet
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3162779Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven undersøker hvordan maktutøvelse i hierarkier påvirker lederes psykologiske fleksibilitet, med et spesielt fokus på ledere i Bydel Bjerke i Oslo kommune. Studien tar utgangspunkt i en økende anerkjennelse av menneskelige følelser og opplevelser i dagens samfunn. Den legger spesielt vekt på de høye kravene som stilles til ledere i den norske arbeidskulturen. Det er et bredt spenn i hva det innebærer å være en leder, og hva man må tåle. Spesielt ettersom ledere i hierarkiske strukturer opplever utfordringer knyttet til dobbeltrollen, ved å både være ansatte og ledere på samme tid, noe som gjør at de må underrette seg definisjonsmakten som kommer fra høyere hold i hierarkiet.
Metodologisk har studien valgt kvalitativ metode for å få en dypere forståelse av de subjektive opplevelsene, og refleksjonene til lederne i Bydel Bjerke. Gjennom observasjoner av lederutviklingsprogram i regi av bydelen, og intervjuer av fem ledere i tilhørende bydel, gir studien en detaljert og kontekstuell forståelse av hvordan psykologisk fleksibilitet og maktutøvelse manifesterer seg i praksis.
Resultatene i studien viser at maktstrukturen i organisasjonen både kan støtte og begrense lederes evne til å utøve tilstedeværende ledelse. En viktig faktor er tidsmangel, og at stadig flere administrative oppgaver blir satt over til lederne. Samtidig viser studien at lederne er sterkt engasjert i sitt samfunnsoppdrag, noe som kan komme i konflikt med deres behov for selvivaretagelse. På tross av dette, anerkjenner lederne viktigheten av psykologisk fleksibilitet og benytter ulike metoder for å fremme det i deres lederskap.
Studien anbefaler at organisasjoner bør fremme en kultur som prioriterer lederes velvære. Dette kan oppnås ved å tilby tilgang til ressurser og implementere verktøy som fremmer psykologisk fleksibilitet. Eksempler på slike verktøy kan være coaching og mindfulness-praksis. Disse støtteressursene kan være verdifulle for ledere, ettersom de kan bidra til å redusere stress, øke fokus og fremme mental fleksibilitet.