Å beholde talent gjennom onboarding - En komparativ casestudie av sammenhengen mellom onboarding og turnover i bydelsadministrasjon
Abstract
For at Oslo kommune skal nå sitt samfunnsoppdrag, er det viktig at de beholder flinke og kompetente fagfolk i alle enheter. Denne studien forsker på hvordan bydelsadministrasjonene reflekterer over forholdet mellom onboarding og turnover.
Hovedantakelsen for dette prosjektet er at alt faller tilbake til start – for å beholde flinke folk, er man nødt til å legge igjen en innsats og møte de ansattes forventinger fra første møte. Dette gjøres gjennom god onboarding. Målet med onboarding er å sikre den ansattes produktivitet og effektivitet i jobben. En god onboardingsprosess inneholder flere elementer og vikte tiltak for å sikre den ansattes individuelle suksess. Det er særlig fire nyttige byggeklosser som legger grunnmuren for en effektiv onboarding: opplæring, rolleavklaring, kulturformidling og relasjonsbygging. Det er opptil hver enkelt leder hvor omfattende denne prosessen blir, men forskningen tyder på at god onboarding har effekt på den ansattes trivsel, motivasjon og jobbtilfredshet. Dette er faktorer som påvirker turnoverintensjon. Det er turnoverintensjon som påvirker turnoverutfallet. Denne forskningen tar utgangspunkt i turnover som frivillig seperasjon, altså at man selv velger å avslutte arbeidsforløpet. Det er mange ulike faktorer som forklarer turnover og de kommer i form av både eksterne og interne faktorer. Eksterne faktorer kan eksempelvis være lønn, manglende fagutvikling og andre karrieremuligheter. De interne faktorene handler om trivsel, egen motivasjon og dårlig arbeidsmiljø.
I bydelsadministrasjonene kommer det frem at onboarding er noe som anses som viktig for å beholde nyansatte. De opplever det som gunstig å fokusere på onboarding, da det sikrer kulturell integrering, mestring av arbeidsoppgaver, forsterker lojalitet til jobben og øker trivsel på arbeidsplassen. Likevel ser man det ofte er andre årsaker som blir oppgitt som slutteårsak. Selv de reflekterer over andre årsaker som påvirker turnover, tyder det på at onboarding har større betydning enn hva man først tenker. Det forekommer variasjon i nivå av onboarding som gjenspeiles i turnovertall mellom de enkelte bydelene. Den bydelen som oppnår høyest nivå av onboarding har lavest turnovertall. Sammenlignet med den bydelen som oppnår lavest nivå av onboarding, som også har høyest turnovertall. Uavhengig av nivå på onboarding bydelene befinner seg på, er de veldig bevisst på den langsiktige effekten det har for organisasjonen.