Kulturelle broer og barrierer Samarbeidet mellom India og Norge i IT-bransjen
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3162772Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
I denne oppgaven har vi undersøkt hvordan kulturelle forskjeller påvirker samarbeid innenfor IT- bransjen. Den økende etterspørselen av IT tjenester har skapt nødvendighet for å utvide arbeidsstyrken i Norge. Ifølge flere rapporter fremkommer det at Norge alene ikke klarer å dekke behovet for den teknologiske bransjen som er i utvikling. Som et resultat har flere IT selskaper økt samarbeid med andre nasjoner, hvor India har markert seg som en betydelig partner. Dette samarbeidet har styrket IT bransjen i Norge og åpent dører for kunnskapsdeling. Et godt forretningsforhold er avgjørende for å lykkes i det internasjonale markedet. Vår oppgave har undersøkt hvordan samarbeidet har blitt påvirket av de kulturelle forskjellene mellom disse to landene, India og Norge. Vår problemstilling er som følger:
Hvordan påvirker kulturelle forskjeller samarbeidet mellom norske IT-selskaper og deres indiske samarbeidspartnere, og hvilke utfordringer møter de på i denne konteksten?
For å utføre undersøkelsen, valgte vi å benytte kvalitativ metode. Vi gjennomførte åtte dybdeintervjuer med informanter fra to selskaper i India og i Norge for å få svar på problemstillingen. Vi valgte deretter to informanter fra hvert av selskapene i begge landene. Vi ønsket å finne ut av deres forståelse av kulturelle forskjeller og hvordan dette påvirker deres relasjon med hverandre. Ved bruk av Hofstedes teori, Edward Hall’s teori, Lewis modellen og tidligere studier har vi analysert innsamlet data og sett hvordan kulturelle forskjeller påvirker samarbeidet innenfor IT bransjen. Kommunikasjon, maktavstand, håndtering av usikkerhet, tidsorientering og tillit er forskjeller som kan resultere i utfordringer for samarbeidet mellom Norge og India. Resultatene og funnene viser at kulturelle forskjeller kan blant annet føre til forsinkelser, stress, økonomiske tap, misforståelser, redusert effektivitet, og svake forretningsrelasjoner.