Implementering av ChatGPT i skolen
Description
Full text not available
Abstract
Sammendrag
BakgrunnFor å lede gjennom endringer må vi ikke bare ta i bruk ny teknologi, men vi må også aktivt tilpasse oss og samhandle med den. Kunstig intelligens representerer et komplekst og raskt voksende teknologisk landskap med potensial til å transformere samfunnet og arbeidsmåtene våre.
HensiktI denne oppgaven ønsker jeg å vurdere om rektorer og lærere er tilstrekkelig forberedt på å innføre ChatGPT, og om de kan vurdere konsekvensene av implementeringen. Gjennom endringsledelsesteorier ønsker jeg å vise hvor viktig det er å være en god leder, og hvor viktig det er å drive mot forandring.
ProblemstillingEr rektorer og lærere forberedt på å innføre ChatGPT i skolen, samt vurdere konsekvensene av denne implementeringen?
MetodeFor å belyse denne oppgaven ble semistrukturerte intervjuer benyttet som metode. 5 rektorer og 3 IKT- ansvarlige fra forskjellige skoler ble intervjuet.
ResultatResultatene av studien viste at det var variasjoner i hvordan skoler håndterer implementeringen av ChatGPT, samt at det ble gitt ulik opplæring til lærerne. En vesentlig observasjon var mangelen på klare retningslinjer. Skoler som deltok i pilotprosjektet og hadde en egen versjon av ChatGPT som ivaretok personvernet, var bedre rustet og forbedret enn de skolene som ikke hadde det.
KonklusjonFor å lykkes med implementeringen av ny teknologi som ChatGPT, er det avgjørende med tydelig lederskap, god opplæring og klare retningslinjer.