Fra elev til lærling. En kvalitativ studie av overgangen fra elev i videregående skole til lærling i barne- og ungdomsarbeiderfaget
Description
Full text not available
Abstract
Denne studien har hatt som mål å bidra til større innsikt i hvordan ungdommer kan erfare overgangen fra det å være elev på videregående skole til å bli lærling i bedrift. Problemstillingen i denne undersøkelsen er:«Hvordan erfarer lærlinger i barne- og ungdomsarbeiderfaget overgangen fra elev til lærling?»For å undersøke dette tema har jeg valgt å gjennomføre en kvalitativ undersøkelse med intervju av åtte nyansatte lærlinger. Undersøkelsen min bygger på disse intervjuene. Analysen min viste at selv om det kan være store individuelle forskjeller i hvordan denne overgangen oppleves, så er det også mange likhetstrekk ved historiene til lærlingene jeg intervjuet. Funnene mine viste at lærlingenes relasjoner til sin veileder og kolleger var en avgjørende faktor for hvordan lærlingene opplevde overgangen til arbeidslivet. Hvordan lærlingene ble inkludert i praksisfelleskapet på arbeidsplassen var også en viktig faktor den første tiden som lærling. Det viste seg også at lærlingenes tidligere erfaringer fra praksis i skoletiden hadde innvirkning på hvordan de opplevde og erfarte den første perioden av lærlingtiden. Disse erfaringene fra faget yrkesfaglig fordypning hadde også motivert og påvirket elevenes yrkesvalg ved å søke stilling som lærling i barne- og ungdomsarbeiderfaget. Det kan synes som at de har håndtert overgangen til arbeidslivet godt, selv om mange av de opplevde overgangen til læretiden krevende.Hovedfunnene i prosjektet har jeg lagt til grunn for drøftingen videre i oppgaven. Gjennom problemstillingen for undersøkelsen har jeg belyst faktorer knyttet til lærlingens oppstart av læretid som har vært av stor betydning for lærlingene. Disse funnene har jeg sett i lys av utvalgt relevant teori der Lave og Wenger bidrar med teorien om praksisfelleskap til å forklare hvordan situert læring belyser hvordan læring alltid er en del av en sosialiseringsprosess. Jeg vil også se mine funn i lys av Fuller og Unwins perspektiv på ekspansive og restriktive faktorer for læring på arbeidsplass.