Yrkesfaglæreres erfaringer med hospitering i bedrift i helsearbeiderfaget. Kvalitativ studie om hospitering blant yrkesfaglærere på helse- og oppvekstfag.
Abstract
Yrkesfaglærere i helse- og oppvekstfag står i ett skille mellom hvordan kommunal helsetjeneste var før og hvordan det er nå og i fremtiden. Helsefagarbeidere er den største yrkesgruppen i kommunal helse- og omsorgstjeneste, og det er, og har vært store endringer i tjenesten. I tillegg er det flere brukere, mangel på helsepersonell og økt bruk av teknologi i tjenesten. Sykdomsbildet til brukerne av kommunal helse- og omsorgstjeneste er mer kompleks etter at samhandlingsreformen trådte i kraft i 2012, noe som gjør at kompetansebehovet hos helsefagarbeidere har endret seg. For å forberede fremtidens helsefagarbeidere til å møte disse utfordringene, må yrkesfaglærere ha kunnskap om hvilke arbeidsoppgaver, forventinger og krav som stilles til helsefagarbeiderne. Dette er ferskvare i forhold til de stadige endringene i dagens arbeidsliv.
Problemstilling i denne kvalitative studien er: Hvordan kan hospitering bidra til å videreutvikle yrkesfaglærerens profesjonskompetanse?
Det teoretiske grunnlaget for denne studien er læring gjennom handling, utforsking og språk. Videre hvordan andragogikk har betydning for læreres læring og hvilke læringsbarrierer som kan ha betydning for voksnes læring.
Resultatet av denne studien viser at yrkesfaglæreren opplever økt mulighet til å forberede elevene til arbeidslivet, samt det å ivareta forsvarlighetskravet i helsepersonelloven ved praksisnære og relevante arbeidsoppgaver i undervisningen. I tillegg opplever yrkesfaglærerne økt breddekompetanse og mulighet for yrkesdifferensiering.
Studien viser også at hospitering kan bidrar til nettverksdannelse, relasjonsbygging og kompetanseheving mellom skole og bedrift. Det kommer frem at hospitering kan føre til økt motivasjon, engasjement og et ønske om å fortsette i jobben som yrkesfaglærer.
Yrkesfaglærere ønsker at ledelsen i skolen har større forventinger og krav til dem når det kommer til kompetanseheving og at hospitering bør settes inn i ett bedre system. Studien settes også i ett bærekraftig perspektiv. Hospitering kan bidra til relevant opplæring som øker motivasjonen og dermed hindrer frafall fra skolen og arbeidsliv. Dette gjelder både for elever, nyutdannet helsefagarbeidere og yrkesfaglærere.