Underveisvurdering ved tverrfaglige praktiske oppgaver på Vg2 helsearbeiderfag
Description
Full text not available
Abstract
Elevene på Vg2 helsearbeiderfag i videregående skole gjennomfører flere tverrfaglige praktiske oppgaver gjennom skoleåret. Underveisvurdering har vist seg utfordrende å få til i praksis, noe som kan bidra til at elever oppnår lav måloppnåelse i fagene og gjør dem mindre attraktive som utøvere av et yrke som arbeidslivet sårt etterspør. Dette danner grunnlaget for denne masteroppgaven innenfor yrkespedagogikk, hvor jeg forsøker å belyse hvorfor prinsippene for underveisvurdering er vanskelige å gjennomføre i praksis. Studien er basert på kvalitative dybdeintervjuer med respondenter fra tre videregående skoler. Fra hver skole deltok en yrkesfaglærer og to-tre av den enkelte yrkesfaglæreren sine elever fra Vg2 helsearbeiderfag.Det teoretiske grunnlaget i masteroppgaven tar utgangspunkt i prinsipper for underveisvurdering av Black og Wiliam. Hatties forskning knyttet til lærernes undervisning og elevenes læring og Hattie og Timperleys forskning om tilbakemeldinger står også sentralt. Ettersom underveisvurdering i stor grad hviler på et sosiokulturelt læringssyn, er det i tillegg aktuelt å se på Vygotskys perspektiver på lærling i felleskap og Schöns perspektiver på refleksjon i og over arbeid. Jeg har også støttet meg på en utvidet modell av kommunikasjonsprosessen til Shannon og Weaver.Resultatene fra undersøkelsen viser forhold som kan bidra til å forklare hvorfor prinsippene for underveisvurdering ikke alltid fungerer etter hensikten. Det mest fremtredende er elevenes utfordringer med å forstå kriteriene. Videre kommer det frem at å velge bort veiledning kan få konsekvenser for både elever og lærere. Lærernes tilbakemeldinger oppleves av elevene å være lite tilpasset deres ønsker og behov. Risiko for ubehag for elevene og presset tid begrenser bruken av hverandrevurdering. Resultatet av egenvurderinger følges ikke alltid opp og elevene ser lite nytteverdi av disse. Studien bidrar også til å få frem at ikke alle prinsippene er like godt iverksatt, noe som begrenser elevenes rettigheter i henhold til lovverk rettet mot underveisvurdering.