Et større bilde av tilhørighet En kvalitativ photovoice-studie av elevenes opplevelse av tilhørighet i yrkesfaglig videregående skole
Abstract
Frafall i yrkesfaglig videregående utdanning vekker offentlig bekymring. Det etterspørres mer forskning og dokumentasjon på hvordan vi kan redusere frafallet. Tidligere studier peker på at en av de vanligste grunnene til at elever slutter i yrkesfaglig utdanning er ensomhet. Vi bruker photovoice kombinert med kvalitative fokusgruppeintervjuer for å lære mer om hva i skolehverdagen som fremmer opplevelsen av tilhørighet. Studien er gjennomført i to klasser på en yrkesfaglig videregående skole på Østlandet. Totalt ti elever var med i prosjektet. Elevene ble tilfeldig valgt ut blant de som var villige å delta. Studiens teoretiske hovedfundament hviler på Vincent Tinto sine frafallsstudier, og modeller av samspillet mellom elev og institusjon. Vi viser også til Paulo Friere sin frigjøringspedagogikk da den støtter opp om photovoice sin etiske plattform ved å gi mennesker subjektiv verdi. Dette gav studien et fenomenologisk preg, og tilførte kunnskap om tilhørighet gjennom elevens visuelle og muntlige bidrag. Analysen av elevenes bilder gjennom to skoleuker, og to fokusgruppeintervjuer med alle involverte elever, viser at et godt og trygt klasserom er sentralt for elevenes opplevelse av tilhørighet. Videre fant vi at læreren og skolens støttefunksjoner som for eksempel en helsesykepleier har en svært viktig rolle for å fremme tilhørighetsfølelsen. Vi ser også at artefakter, som for eksempel et skilt eller en plakat, kan oppleves som så positive at de blir en del av elevens tilhørighetsfølelse. Til slutt er også opplevd autonomi i arbeidsoppgaver viktig. Gjennom photovoice som metode har elevene i studien hatt mulighet til å vise oss på andre måter enn med ord, hva de mener fremmer deres tilhørighet til skolen. Dermed ble det mulig å få frem opplevelser det kan være vanskelig å sette ord på i studier hvor kun kvalitative intervjuer brukes. Studiens viktigste bidrag er kunnskap om hva som fremmer tilhørighet i skolen. Denne kunnskapen kan benyttes av skoleeier, lærere eller andre som ønsker å fremme følelsen av tilhørighet i yrkesfaglig utdanning, og derved medvirke til at flere elever fullfører skolen. Et annet av studiets bidrag er å vise til mulighetene bruken av photovoice gir til forskningsfeltet innenfor yrkesfaglig utdanning. Analysen viser at datamaterialet som ble tilgjengeliggjort ved bruk av photovoice gav presise, tydelige og utfyllende beskrivelser av fenomenet tilhørighet. Det er derfor grunn til å anta at også studier med andre problemstillinger, ved bruk av photovoice vil kunne oppleve disse fordelene og oppleve dem som nyttige. Nøkkelord: Tilhørighet Frafall Gjennomføring Photovoice Fokusgruppe Kvalitativ Fenomenologi