• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Masteroppgaver
  • LUI - Institutt for yrkesfaglærerutdanning - Masteroppgaver
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Masteroppgaver
  • LUI - Institutt for yrkesfaglærerutdanning - Masteroppgaver
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hjerte må slå - Høven skal gå

Røste, Karl Einar
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.oslomet:inspera:230984064:50638474.pdf (1.091Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3162761
Date
2024
Metadata
Show full item record
Collections
  • LUI - Institutt for yrkesfaglærerutdanning - Masteroppgaver [20]
Abstract
Fag og yrker er i stadig endring som følge av teknologiske og organisatoriske endringer. Vi ser at faglig oppdatering og etter- og videreutdanning kommer stadig høyere på samfunnets dagsorden. Oppdaterte og kompetente fagarbeidere er viktig for å sikre norsk konkurransekraft. Hensikten med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan læreprosesser og rammer for læring i forbindelse med en teknologisk oppgradering oppleves fra innsiden av en mindre norsk industribedrift. Masteroppgaven undersøker følgende problemstilling: Hvordan har operatørene i bedriften innfridd potensialet om å videreutvikle yrkesutøvelsen som følger med ny teknologi?

Undersøkelsen er gjennomført som en casestudie i en bedrift som har gjennomført en større teknologisk oppgradering. Datainnsamling er basert på kvalitative gruppeintervjuer med to operatørgrupper og intervju med avdelingsleder, samt kombinerte observasjoner/intervjuer med operatører ute i produksjonen. Undersøkelsene ble gjennomført rett etter at den nye teknologien var tatt i bruk.

I den teoretiske tilnærmingen har jeg støttet meg på læringsteori som vektlegger en bred og helhetlig forståelse av læring, herunder hvordan fysiske, organisatoriske og sosiokulturelle læringsbetingelser kan prege læringsprosessene. I tillegg har jeg støttet meg på teori om situert læring for å belyse hvordan læring på arbeidsplassen i stor grad handler om å dele kunnskaper og erfaringer av et praksisfellesskap.

Resultatene fra undersøkelsen viser at videreutvikling av yrkesutøvelsen etter at den nye teknologien ble tatt i bruk, krevde engasjement, samarbeid og involvering. Hva slags faglige sider ved driften operatørene engasjerte seg i varierte imidlertid. Blant annet som følge av generasjonsforskjeller. Mens kravet om å beherske digitale verktøy trigget lærelyst hos enkelte av de yngste operatørene, var den etablerte kompetansen hos de eldre og mest erfarne operatørene fortsatt nødvendig for å integrere teknologien i den daglige driften. Resultatene viser også hvordan erfaringsdelingen til dels ble hemmet av fysiske avstander, støy og ståk i et maskineri som måtte fungere kontinuerlig, dels av en skiftorganisering som var innrettet på drift mer enn på læring.
 
 
 
Publisher
Oslo Metropolitan University

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit