Relasjonskompetanse - med blikk på læring. En kvalitativ undersøkelse om relasjoner og hvordan yrkesfaglærere bruker det i praksis.
Abstract
Denne oppgaven heter relasjonskompetanse – med blikk på læring og formålet er å belyse hvilken betydning yrkesfaglærerens relasjonskompetanse har for elevens læring. Jeg søker å få mer innsikt i hvordan yrkesfaglærere samhandler med eleven sine for å oppnå den gode relasjonen, kartlegge hva som er de viktigste tiltakene de gjør i praksis og løfte frem eventuelle utfordringer som kan oppstå i relasjonsbyggingen. Denne oppgaven tar utgangspunkt i kvalitativ forskning, hvor det er gjennomført intervju av ulike yrkesfaglærere i den videregående skole. Problemstillingen som denne oppgaven skal forsøke å få svar på er: Hvilken betydning har yrkesfaglærerens relasjonskompetanse for elevens læring? Sentral teori som er tatt med i oppgaven er blant annet Vygotsky og hans sosiokulturelle læringsteori, Illeris og de tre dimensjonene for læring og Bronfenbrenners utviklingsøkologiske modell.Som kontaktlærer på yrkesfag består store deler av hverdagen i å skape gode relasjoner til elevene og å holde den relasjonen vedlike. Elevene kan være svært ulike med både sosiale, faglige og psykiske utfordringer. Det var en av grunnene til at jeg valgte å skrive denne oppgaven om relasjonskompetanse, for å sette søkelyset på hvor viktig det er å få med alle elevene, ikke bare de «smarte» og «enkle». I tillegg er jeg opptatt av at kompetansen om hvordan en skaper gode relasjoner bør økes. En annen årsak til valg av tema er hvilke konsekvenser en dårlig relasjon kan ha for elevenes faglige og sosiale utvikling. Videre er jeg opptatt av at yrkesfaglærere stadig videreutvikler og fornyer seg i møte med elevene for å skape kvalitet spesielt i den yrkespedagogiske opplæringen. Til slutt vil jeg nevne viktigheten av at alle elever skal inkluderes i klassen for å skape trygghet, forutsigbarhet og ro slik at de opplever mestring og til syvende og sist fullfører videregående opplæring.Mine funn tyder på at yrkesfaglærerens relasjon til elevene sine er avgjørende for et godt læringsutbytte og for at elevene skal føle seg sett og trygge. På bakgrunn av dette er et tett samarbeid med andre aktører som PPT, BUP, rådgivere, foreldre og andre yrkesfaglærere viktig for å ivareta hele eleven. Yrkesfaglærerne som ble intervjuet etterlyser også mer kompetanse med tanke på relasjonsbygging og det bør påpekes at om en eller flere elever ikke får den gode relasjonen vil faren for at de slutter videregående opplæring øker.